Volgens The New York Times gaat Facebook vanaf volgende week van start met een nieuwe advertentiebeleid waarbij veel meer privégegevens van gebruikers worden ingezet om relevante advertenties te tonen. Daartegenover zou Facebook aan gebruikers de mogelijkheid bieden om hun advertentieprofiel in te zien, zodat ze weten waar bepaalde advertenties vandaan komen en eventueel wijzigingen kunnen doorvoeren.

Sommige mensen hebben er een hekel aan, anderen vinden het wel prima. Advertenties op internet zijn nodig om het in stand te houden zoals we dat nu kennen. Zonder advertenties zouden veel gratis websites hun deuren moeten sluiten omdat de onkosten niet worden gedekt. De ene website gaat echter wat verder dan de andere om inkomsten te genereren. Facebook zal naar verluidt later vandaag het nieuwe advertentiebeleid presenteren, waarin het veel meer gegevens van gebruikers gaat inzetten om de relevante advertenties te tonen.

De Facebook Like-button wordt op veel webpagina’s toegepast en daardoor is Facebook in staat om gigantisch veel informatie te verzamelen over het surfgedrag van zijn gebruikers. Ook zou het via de mobiele applicatie de locatie van de gebruiker kunnen bepalen en op basis daarvan nog gerichtere advertenties kunnen tonen. Welke manieren Facebook allemaal wil gaan inzetten om de advertenties op de website en in de mobiele app te verbeteren is nog niet helemaal duidelijk, maar dat er weer een stukje privacy zal verdwijnen lijkt wel vast te staan.

Aangezien Facebook onder flinke druk van overheden, privacy-organisaties en gebruikers staat, zou het hebben besloten om ook iets terug te geven aan de gebruikers. Zo kunnen gebruikers straks zien hoe hun advertentieprofiel eruitziet en waarop de advertenties zijn gebaseerd. Gebruikers zouden ook wijzigingen kunnen maken in dit profiel. Het nieuwe scherm waarop je advertentieprofiel te wijzigen is kan straks worden benaderd door op een klein pijltje in een advertentie op Facebook te klikken.