Internetbedrijf Google werkt aan een zoekmachine waarvan de zoekresultaten nog beter afgestemd zullen worden aan de persoonlijke voorkeur van gebruikers. Dat wil het bedrijf doen door resultaten van Google Search te combineren met informatie van het eigen sociale netwerk Google+.

Google noemt dit project ‘Search, Plus Your World’. Door het combineren van de zoekresultaten die voortkomen uit Google’s huidige zoekmachine Google Search met informatie die te vinden is op Google+, wil het bedrijf zoekresultaten creëren die optimaal zijn afgestemd op de persoonlijke voorkeuren van iedere gebruiker. Zoekresultaten worden volgens productmanager Jack Menzel momenteel beperkt door een overzicht van webpagina’s die gemaakt zijn door mensen die je helemaal niet kent. Informatie van vrienden of mensen met gelijksoortige interesses valt hierdoor veelal buiten boot. Daar wil Google verandering in brengen door gecombineerde zoekresultaten te creëren.

Om dit doel te bereiken wil Google drie zaken veranderen:

  • Personal Results: het weergeven van informatie die specifiek voor jou bestemd is, bijvoorbeeld omdat internetters die met jou delen, zoals foto’s en comments op Google+.
  • Profiles in Search: Google+-profielen verschijnen rechtstreeks in de zoekbalk met kleine foto.
  • People and Pages: relevante Google+-profielen en Google+ Pages verschijnen in de zoekresultaten.

Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een leuke vakantiebestemming, kun je een eenvoudige zoekopdracht uitvoeren in Google Search. Google wil de informatie die een dergelijke zoekterm oplevert personaliseren door bijvoorbeeld posts en foto’s op Google+ op te nemen in de zoekresultaten. Om personal search te integreren in Google Search, heeft Google een aparte knop toegevoegd waarmee gebruikers deze kunnen in- en uitschakelen. Zo zien ze in een oogopslag wat het verschil tussen de algemene en gepersonaliseerde zoekfunctie.

De functie om zoekopdrachten te personaliseren is momenteel nog niet aanwezig bij Google. Het internetbedrijf is onlangs begonnen met het uitrollen van de nieuwe functionaliteit. Het zal dus een kwestie van tijd totdat wij er ook gebruik van kunnen maken.

Twitter is niet te spreken over de nieuwe zoekmachinefunctionaliteit. Volgens de microblog betekent dit dat Twitterprofielen minder tussen de zoekresultaten zullen verschijnen, omdat de resultaten van Google+ voorgetrokken zullen worden. Hierdoor krijgen gebruikers niet altijd actuele nieuwsberichten voorgeschoteld, het terrein bij uitstek waar Twitter vandaag de dag een steeds grotere rol vervult. "Het is een slechte ontwikkeling voor mensen, uitgevers, nieuwsorganisaties en Twittergebruikers", aldus Twitter in een verklaring.