Voor de meeste gamers zal het eerder als een nachtmerrie dan een droom klinken, maar als het aan game ontwikkelaar Jameson Durall ligt is dit straks wel de realiteit. Hij pleit ervoor om het afspelen van tweedehandsspellen aan banden te leggen om zo de schade voor de gaming industrie te beperken.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe game zijn bloed, zweet en tranen gemoeid. Daarnaast gaat het gepaard met hoge kosten. Dat game ontwikkelaars 60 euro voor nieuwe games rekenen is dan ook niet verbazingwekkend. Maar na verloop van tijd worden deze spellen nauwelijks nog nieuw verkocht, omdat gamers van hun exemplaar af willen. Zij verkopen hun versie dan voor een zacht prijsje door aan een ander.

Dat is een onwenselijke ontwikkeling, aldus Jameson Durall. Zoals gezegd kost het veel tijd en moeite om deze games te ontwikkelen en de inkomsten nemen af doordat deze spellen als tweedehands worden doorverkocht. De gaming industrie en ontwikkelaars verdienen daar geen enkele cent aan. Een mogelijke oplossing om dit probleem aan te pakken is volgens de ontwikkelaar door de nieuwe Xbox console niet in staat te stellen om tweedehandsspellen af te spelen.

Dat is volgens Durall vrij eenvoudig. Microsoft moet ieder game-exemplaar koppelen aan één Xbox Live account en iedere disc voorzien van een unieke code. Zodra een ander de game op zijn eigen console probeert af te spelen en niet over de inloggegevens van de eerste koper beschikt, kan hij het spel niet spelen.

De ontwikkelaar ziet weliswaar problemen die roet in het eten zouden kunnen gooien, maar deze obstakels zijn volgens hem te beslechten. Als het door hem geschetste idee daadwerkelijk uitgevoerd zou worden, zou het in theorie niet meer mogelijk zijn om games te verhuren. Dat is iets dat Durall onwenselijk vindt aangezien huurspellen gamers ertoe kunnen aanzetten een eigen exemplaar te kopen. Maar als Microsoft een eigen verhuurservice lanceert, kan dat probleem eenvoudig opgelost worden. Gebruikers kunnen het spel dan een X-aantal dagen uitproberen tegen een kleine vergoeding.

Durall oppert nog een aantal andere opties hoe de gaming industrie die-hard gamers kan overhalen hun eigen exemplaar te kopen zonder dat dit ten koste gaat van de opbrengsten. Het regelmatig aanbieden van nieuwe Downloadable Content (DLC) is volgens hem een goede manier om gamers aan een game te binden. Het beschikbaar stellen van unieke game modi is een andere manier. Als gamers niet een eigen exemplaar hebben gekocht, kunnen ze deze niet activeren of tegen een vergoeding online kopen. Het aanbieden van games tegen een gereduceerd tarief, iets wat nu ook al gebeurt overigens, beschouwt Durall eveneens als een goed idee.

Hij snapt dat zijn mening misschien tegen het zere been van gamers is, maar beschouwt het als de juiste oplossing om game ontwikkelaars niet van hun brood te roven. "De waarheid is dat zaken die tweedehandsspellen verkopen geen rekening houden wat voor impact hun werkwijze heeft voor de game ontwikkelaars. Waarom zou ik dan iets om hen moeten geven?", zo besluit Durall zijn blog.