Microsoft heeft bekendgemaakt dat het een aantal voorgenomen eigenschappen van de Xbox One zal terugdraaien. Dat betekent dat de spelcomputer niet elk etmaal een verbinding met het internet zal vereisen en de restricties op het delen van games komen eveneens te vervallen. Door de wijziging komen enkele futuristische mogelijkheden van de Xbox One helaas eveneens te vervallen.

Het heeft Microsoft veel moeite gekost om de gamingcommunity te overtuigen van de restricties die het op de Xbox One wilde instellen en uiteindelijk haalt de softwaregigant bakzeil door de gewraakte eigenschappen te schrappen. Met het schrappen van de vereiste internetverbinding en restricties voor het delen van game-discs komen twee eigenschappen te vervallen waar veel mensen bezwaren tegen hadden.

"We hebben begrepen dat mensen onze games en entertainmentervaring geweldig vinden," zegt Marc Whitten van Microsoft. "Maar ons is ook duidelijk gemaakt dat ze een keuze willen. Gamers willen de keuze hebben om hun games te gebruiken zoals ze gewend waren, net als dat ze willen kunnen gamen zonder internetverbinding. En we hebben geluisterd."

Met Microsoft’s besluit zal de tweedehands markt kunnen blijven voortbestaan en is de spelcomputer ook bruikbaar zonder stabiele internetverbinding. Dat laatste doet er voor Amerikanen en Europeanen niet zo toe, maar in andere delen van de wereld des te meer. Een stabiele verbinding is niet overal een gegeven.

De Kinect-camera blijft een vereiste en deze camera zal ook altijd aan blijven. Wat dat betreft heeft Microsoft geen concessies gedaan.

Negatieve consequenties

Er zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen bij het schrappen van enkele eigenschappen. Games moeten wel op de harde schijf geïnstalleerd worden, maar zijn alleen speelbaar in combinatie met de schijf zelf. Daarmee vervalt de mogelijkheid om snel te wisselen tussen games. Als een spel op een schijf gekocht wordt is het ook niet mogelijk om die via het familieplan te delen met tien anderen.

De Xbox One wordt in november uitgebracht.