2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Na enkele maanden beta-testen gaat Adobe dan toch Adobe Social uitgeven. Deze software is in staat om direct sociale marketing campagnes in te plannen op verschillende sociale netwerken, deze door te meten en de resultaten te tonen. Met Adobe Social hoeft men dus niet meer apart in te loggen bij alle netwerken om daar campagnes in te boeken of resultaten te bekijken, dit wordt door Adobe Social gecombineerd.

Met het programma kan een bedrijf elke campagne op de voet volgen en kan het ook zien hoeveel een campagne oplevert, tot zelfs hoeveel bestellingen en inkomsten het oplevert. Met de software is het ook mogelijk om te kijken naar invloeden die individuele gebruikers uitoefenen.

Daarbij wordt ook gekeken hoeveel volgers iemand heeft en hoe vaak die wordt genoemd of geretweet, hoe hoog hun Klout score is, etc. Maar Adobe Social stopt daar niet want het kijkt ook naar de opbrengsten die een “invloedrijk persoon” op een sociaal netwerk ook echt binnenbrengt. Dit betekent voor bedrijven dat ze hun marketing campagnes kunnen richten op die personen die het meeste invloed hebben op anderen.

Adobe Social richt zich niet alleen op Facebook en Twitter maar ook bijvoorbeeld op Pinterest waar het kan vaststellen welke afbeeldingen leiden tot meer afzet.

Binnen Adobe Social is het ook mogelijk om berichten met content te beheren voor Facebook, Twitter en Google+ met een drag-and-drop interface. Er is geen technische kennis vereist voor het opzetten, maken en beheren van een marketingcampagne. Ook kan het allemaal door één persoon worden gedaan, er is geen aparte technische, ontwerp en marketing afdeling meer nodig.

Daarnaast biedt Adobe ook een goede integratie met andere producten van Adobe’s Digital Marketing Suite. Zo is het mogelijk om persoonlijke boodschappen aan bezoekers te versturen als ze op de website komen nadat ze op een advertentie geklikt hebben. Ook is het mogelijk om bezoekers van die website in groepen te delen. Dit op basis van hoe lang ze verblijven op de website. Hier kan dan weer uit opgemaakt worden welke bezoekers wel geld besteden, hoeveel, en wie niet.