2min

Adobe komt met de nieuwe dienst Adobe Product Analytics, voor het identificeren van mogelijkheden om applicaties en websites te verbeteren.

De dienst is toegevoegd aan Adobe’s Experience Cloud-suite van marketingapplicaties, als aanvulling op de bestaande analysetools. De lancering vond plaats tijdens de jaarlijkse Adobe Summit in Las Vegas.

Naast de nieuwe dienst onthulde Adobe verschillende andere oplossingen, waaronder Firefly, een suite generatieve AI-modellen. Met het eerste model kunnen klanten afbeeldingen en gestileerde lettertypen genereren op basis van tekstaanwijzingen.

Lees ook: Europese Commissie onderzoekt overname van Figma door Adobe

Met Adobe Product Analytics kunnen bedrijven de interacties van gebruikers met hun applicaties en websites volgen. Het biedt grafieken die op hoog niveau statistieken weergeven, zoals het percentage bezoekers van een e-commerce website dat een aankoop doet. De dienst biedt ook meer gedetailleerde gegevens.

Amit Ahuja, Senior Vice President van Adobe Experience Cloud: “Terwijl Adobe Experience Cloud blijft uitbreiden, introduceren we Product Analytics om inzichten te leveren over online en offline touchpoints, zodat productteams en marketeers nauwer kunnen samenwerken.”

Ontwikkelaars kunnen Adobe Product Analytics gebruiken om de populariteit van de functies van een applicatie te meten. De dienst kan bijvoorbeeld aangeven of iOS-gebruikers een bepaald deel van de interface van een app minder vaak openen dan Android-gebruikers.

Meer voordelen voor ontwikkelaars

Nadat een softwareteam een van de functies van een applicatie heeft gewijzigd, kan het meten of klanten die functie vaker of minder vaak gebruiken dan voorheen.

Niet alleen ontwikkelaars, maar ook marketingafdelingen hebben baat bij Product Analytics. De dienst kan vaststellen welke marketingcampagnes gebruikers ertoe hebben gebracht zich aan te melden voor een applicatie of website. Bedrijven kunnen hun reclamestrategie aanpassen op basis van de gegevens van de dienst om prioriteit te geven aan de tactieken die het meest effectief zijn in het aanmoedigen van aanmeldingen.

Adobe Product Analytics belooft uitgebreide inzichten te bieden in het klanttraject, waardoor bedrijven hun applicaties en websites kunnen verbeteren, de betrokkenheid van klanten kunnen vergroten en hun marketingstrategieën kunnen optimaliseren.