Geruchten gaan dat Whatsapp, een van de succesvolste advertentieloze berichtendiensten die er bestaan, misschien over genomen zal worden door ’s werelds grootste sociale netwerk, Facebook. Op dit moment zijn er weinig details over een mogelijk overnamebedrag bekend.
Wat wel bekend is, is dat mobiel internet een markt is die de komende jaren nog gigantisch zal groeien. Facebook CEO Mark Zuckerberg weet als geen ander dat als het nog eens één miljard gebruikers wil winnen, dit alleen mogelijk is wanneer het sociale netwerk een grote stap maakt richting het mobiele platform. Zuckerberg vertelde laatst nog aan BusinessWeek: "Er zijn 5 miljard mensen met een mobiele telefoon." Hoewel dit natuurlijk een optimistische schatting is, lijkt zijn punt wel duidelijk: Met één miljard Facebook-gebruikers is er nog altijd groeimogelijkheid.
Toch zijn er enkele grote verschillen in de bedrijfsfilosofie van beide bedrijven, wat een mogelijk verkoop in de weg zou staan. WhatsApp is een betaalde dienst, iOS-gebruikers betalen 0,89 euro voor de applicatie, voor Android-systemen zit er een soort abonnementsvorm in het vat. Facebook, aan de andere kant, is een gratis dienst die inkomsten binnenharkt vanuit advertenties die getoond worden aan gebruikers en dit is nu juist een reden voor een mede-oprichter van WhatsApp om mogelijk af te zien van een verkoop.
Jan Koum, de desbetreffende mede-oprichter van WhatsApp, liet eerder al eens weten dat advertenties een belediging zijn voor het verstand van gebruikers en afleiden van de gedachtenstroom die een gebruiker op dat moment had. Eén uitspraak van Koum zegt eigenlijk alles: "Vergeet niet, wanneer advertenties getoond worden, ben jij als gebruiker het product".
Voor Facebook is een overname van WhatsApp zoals de app nu fungeert miscchien ook geen slecht idee, vanwege het feit dat er op Wall Street veel kritiek is op de advertentiepraktijken van het sociale netwerk. Google deed hierover onlangs nog een duit in het zakje: advertenties slopen Facebook.