Kabelaar UPC heeft aangekondigd dat het vanaf deze week een Fair Use Policy (FUP) gaat inzetten. Klanten die met het verbruik meer dan vijfmaal boven het gemiddelde gebruik zitten, riskeren een boete. De wijziging geldt vooralsnog alleen voor nieuwe klanten en mensen die hun abonnement wijzigen. UPC’s maatregel is bedoeld om de gemiddelde klant te beschermen voor extremen.

UPC volgt met deze FUP vele andere aanbieders van internet in Nederland. Voor de berekening van het gemiddelde kijkt UPC enkel naar gebruikers die hetzelfde abonnement hebben. De berekening moet niet gezien worden als een datalimiet, meldt UPC.

Pas bij het meermaals overtreden van het berekende limiet zal UPC ingrijpen en de klant informeren. Als de klant dan opnieuw over de schreef gaat kan UPC zichzelf de mogelijkheid geven om een boete uit te delen en/of de snelheid van de verbinding te knijpen. Ook andere maatregelen die wettelijk zijn toegestaan kunnen worden ingezet indien nodig.

Het is onduidelijk hoe hoog het gemiddelde ligt en het is voor klanten dan ook lastig om rekening te houden met zo’n abstract en dynamisch limiet. Dat UPC-klanten hun verbruik niet kunnen opvragen maakt de zaak er niet eenvoudiger op.

UPC heeft tegenover Tweakers aangegeven dat klanten slechts bij "hele hoge uitzondering" bestraft zullen worden. In het verleden is het ook nog niet voorgekomen dat een klant zoveel data verstookte dat de stabiliteit van het netwerk in gevaar kwam.