De Kinect-sensor die standaard is ingebouwd in elke Xbox One zal gebruikt worden voor meer dan alleen stem- en gebaarherkenning in games. Volgens een recent interview met het Xbox Live-advertentieteam zal Kinect geïntegreerd worden in advertenties weergegeven op het Xbox One-dashboard.
"Met de Xbox One zijn zowel de technologie als Kinect sterk verbeterd", zo schrijft een anonieme Xbox Live advertising technical account maanger in een recent interview met de website StickTwiddlers. "De spraakherkenning, hoe je tegen je Xbox praat, en de overgang tussen gaming en tv-kijken, zijn een stuk soepeler en hopelijk kunnen we dat ook verwerken in advertenties."
Het is onduidelijk hoe Kinect precies geïntegreerd zal worden in het bekijken van advertenties, maar Microsoft heeft in 2011 een patent ingediend dat daar over gaat. In dat patent wordt een systeem beschreven waarin adverteerders "alles van digitale cadeaus, zoals een score of een extraatje voor een avatar, of een kortingsbon van derde partijen" kunnen geven in ruil voor het kijken van advertenties of "een actie uitgevoerd door de kijker en te detecteren door een of meer sensoren, zoals de dieptecamera". Sony heeft een gelijksoortig patent voor op cameragebaseerde advertenties voor zijn consoles.
Microsoft heeft al geëxperimenteerd met zijn advertenties met Kinect via het NuAds-programma voor de Xbox 360. Die advertenties moedigden gebruikers aan om tijdens de advertentie te spreken of bepaalde gebaren te maken om de commercial te veranderen of er deel aan te nemen. Microsoft liet in januari weten dat 37 procent van de kijkers meedeed aan de advertentie, door te spreken of gebaren te maken.
Op de vraag of de Kinect-advertenties niet te veel informatie geven over de acties van de gebruiker, laat de advertising developer weten dat de adverteerders tot minder Kinect-gegevens toegang hebben, in tegenstelling tot gameontwikkelaars die bij alle gegevens kunnen. De API’s tussen gameontwikkelaars en het advertentieteam verschillen namelijk. Dit heeft het team gedaan om de gebruiker te beschermen.
Advertenties op de Xbox One zullen worden geïntegreerd in het dashboard, net zoals bij de Xbox 360. Deze advertenties zullen veel meer uitnodigend zijn dan vroeger. "(..) [De gebruikers] zullen niet iets geks of gevaarlijks op het web te zien krijgen. Alles wat daar [op het Xbox-dashboard] verschijnt, hebben wij gemaakt."