Het vertrouwen dat de consument heeft in grote internetbedrijven is dankzij het NSA-schandaal flink gedaald, aldus Facebook CEO Mark Zuckerberg.

Gisteren luchtte Mark Zuckerberg wederom zijn hart over de situatie die is ontstaan nadat bekend werd dat de NSA vrijwel iedere encryptie kan kraken en dat online privacy feitelijk een illusie is.

In een interview met The Atlantic gaf Zuckerberg aan dat de mate van vertrouwen van de consument in zowel Facebook als andere grote internetbedrijven, zoals Google en Twitter is gedaald.

Zuckerberg geeft aan dat zijns inziens de NSA hiervoor verantwoordelijk is en niet de technologiebedrijven. Het privacybeleid van Facebook is overigens ook regelmatig ten prooi gevallen aan controversie. Ondanks de beweringen van een gedaald vertrouwen in Facebook, is de activiteit op de sociale netwerksite niet afgenomen.

Mark Zuckerberg trok hier de vergelijking met de populariteit van elektriciteit. "Elektriciteit was het onderwerp van gesprek bij de introductie ervan, maar toen de nieuwigheid eraf was, sprak niemand er meer over. Het zal zaak zijn om te zorgen dat men elektriciteit blijft gebruiken."