Microsoft komt mogelijk met een streamingdienst voor videogames, waardoor high-end Xbox-spellen speelbaar zullen zijn op apparaten met minder krachtige specificaties. Hierbij zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om Halo 4 op je Windows Phone te spelen.

Tijdens een interne bijeenkomst van Microsoft werd getoond hoe de streamingdienst ervoor kan zorgen dat een spel op meerdere apparaten tegelijk gestreamd wordt. Programmeur Rafael Rivera was bij de presentatie waarbij Halo 4 werd getoond en tweette erover. Hij gaf onder andere aan dat de vertraging van de cloudservice teruggedrongen was tot 45 milliseconden.

Doordat een deel van het spel niet door de hardware van het apparaat zelf maar door een cloudserver verwerkt kan worden, hoeft het apparaat niet meer zo krachtig te zijn om zware spellen te draaien. Op dit moment heeft Microsoft nog geen officiële plannen bekendgemaakt voor het lanceren van een streamingdienst voor games. Er is dan ook nog geen duidelijkheid of en wanneer de dienst beschikbaar zal zijn voor de consument.

Eerder zijn er al diensten geweest die eenzelfde ervaring mogelijk maakten. Een goed voorbeeld hiervan is OnLive. Deze service begon in 2010 met het aanbieden van spellen via streaming, maar had hier niet voldoende succes mee. Hoewel de dienst nog steeds bestaat gaat het niet goed met het bedrijf en in 2012 werd dan ook meer dan de helft van het personeel ontslagen. Ook Sony is bezig met een streamingdienst voor de PlayStation 4, in samenwerking met Gaikai.