Het lijkt erop dat de tijden van grote groei van verkeer via zoekmachines tot het verleden begint te horen. In 2013 is voor het eerst een duidelijke afname te zien in dit verkeer. Daar staat tegenover dat verkeer op sociale media stevig in de lift zit. Dat blijkt uit gegevens van Shareaholic.

Uit een jaarlijks rapport van Shareaholic blijkt dat de grote bloeiperiode van zoekmachines zoals Google Search, Bing en Yahoo Search mogelijk voorbij zijn. Eind 2012 was 41,83 procent van het totale internetverkeer via een zoekmachine, maar een jaar later is dit nog 39,37 procent. Er is dus sprake van een lichte daling. De verwachting van Shareaholic is dat er ook geen grote groei voor deze markt meer zal komen, zoekmachines moeten meer met elkaar gaan concurreren om nog aandeel te winnen.

Een stijgende lijn is echter duidelijk te zien bij sociale media. In dezelfde periode lagen de percentages respectievelijk op 11,23 en 23,69 procent van het sociale zoekverkeer. In een jaar tijd heeft dit verkeer dus een stijging van meer dan 110 procent doorgemaakt. De verwachting is dat dit pas het begin is en dat het aandeel dus nog aanzienlijk zal groeien.