3min

In de toekomst moet Google op steeds meer plekken beschikbaar komen en moet de zoekmachine steeds meer gaan werken als een persoonlijke assistent die je gewoontes kent en weet wanneer je welke informatie wil hebben. Dat zegt Scott Huffman, Google’s Engineering director.

Google Search verandert snel, de oude vertrouwde 10 blauwe linkjes met zoekresultaten gaan in de toekomst snel verdwijnen, voor iets veel slimmers en een hele andere ervaring. Google wil de ultieme persoonlijke assistent worden en op die manier betrokken raken bij ieder aspect van je leven. De eerste stappen van deze denkwijze lijken te zijn terug te vinden in Google Now.

Scott Huffman, Google’s Engineering Director, is van mening dat de verwachtingen van de consumenten snel veranderen en dat het aan Google is om deze verwachtingen bij te houden. Uiteindelijk is het de bedoeling om continu de interactie aan te kunnen gaan. Dit zou dan moeten gaan gebeuren door middel van conversaties met de zoekmachine.

In veel omstandigheden is het dan ook de bedoeling dat het mogelijk is om de interactie aan te gaan met Google zonder dat hierbij een beeld betrokken is. Hierbij zou gedacht kunnen worden aan gesprekken die je met Google in de auto voert of de mogelijkheid om met behulp van boxen en microfoontjes in je woonkamer Google te integreren.

Om ervoor te zorgen dat de interactie met Google natuurlijk voelt is de Knowledge Graph enorm belangrijk. Dit is een database waarin het verband tussen verschillende begrippen worden gelegd. Dit wordt onder andere gedaan door te kijken naar de zoekopdrachten die andere mensen in het verleden ook hebben ingevoerd rondom het zoekresultaat dat je ingevuld hebt. Google begrijpt hierdoor beter wat je mogelijk bedoeld. Simpel voorbeeld: als je zoekt op salontafels en daarna op banken, dat er dan bankstellen worden getoond en niet financiële instellingen.

Google werkt hard om de Knowledge Graph te verbeteren en beter te kunnen begrijpen wat de gebruiker wil. Belangrijke stap hierin is het begrijpen van voornaamwoorden. Hierdoor voelen de gesprekken direct natuurlijker aan. Op dit moment heeft Google Now de mogelijkheid om in 38 talen te spreken en deze te begrijpen. Daarnaast kent Google Now 18 miljard feiten en wanneer deze informatie belangrijk kan zijn. Door dit uit te breiden kan Google in de toekomst een nog belangrijker onderdeel in ieders leven worden.

Een goede assistent moet volgens Huffman echter meer kunnen dan een goed gesprek kunnen voeren. Het is belangrijk dat een assistent pro-actief is en dingen al voor je regelt voordat je er zelf om hebt gevraagd. Door je gewoontes te kennen, afspraken bij te houden en je e-mail te kennen kan Google Now op dit moment al een hele hoop informatie geven die interessant kan zijn voor de gebruiker. Hierdoor is Google Now zeker handig.

Huffman geeft aan dat Google op dit moment bezig is met het verbeteren van de ervaring van Google Now. Een belangrijke stap hierin zal zijn om ook andere ontwikkelaars toegang te geven tot dit systeem. Hierdoor ontstaan er echter ook enkele moeilijke vraagstukken. Hoe kan Google er bijvoorbeeld voor zorgen dat andere ontwikkelaars je alleen informatie geven die ook daadwerkelijk interessant is voor je. Dit kan de gebruiker natuurlijk zelf bepalen, maar idealiter zou dit niet nodig moeten zijn omdat Google dit voor je filtert.

Als het Google lukt om de rol van persoonlijke assistent te vervullen dan betekent dit dat de toekomst van ontwikkelaars niet meer ligt in het inspelen op de algoritmes van Google maar in het vinden van de juiste verbindingen om je informatie mee te koppelen in de Knowledge Graph. Hierdoor zou Google niet langer informatie delen maar een stap verder gaan en kennis delen.