1 min

Facebook heeft aangekondigd dat het binnenkort een nieuwe dienst zal uitrollen waarbij de meest populaire onderwerpen van het moment in kaart worden gebracht. Een dergelijke dienst biedt Twitter ook al sinds enkele jaren.

Met Trending wil Facebook zijn gebruikers een inzicht geven in wat er op het moment speelt. Mensen die niet dagelijks het nieuws kijken kunnen op die manier toch meepraten over de laatste gebeurtenissen. In eerste instantie introduceert Facebook de Trending-functie alleen voor desktopgebruikers, maar een mobiele versie wordt ook getest.

Trending zal in de vorm van een lijst met onderwerpen worden weergegeven in de rechterbovenhoek van de beginpagina van Facebook. Per onderwerp wordt ook een korte uitleg verzorgd over waarom het momenteel interessant is. Indien op een specifiek onderwerp wordt geklikt, worden berichten van vrienden, Pagina’s en openbare updates over datgene getoond.

Met de komst van Trending zet Facebook opnieuw stappen om meer nadruk te leggen op nieuws. Het sociale netwerk gaf in december 2013 aan dat het zich op dat gebied meer wil profileren. Voor die tijd werden al hashtags geïntroduceerd, een andere functie die geïnspireerd is op microblogdienst Twitter.

Facebook zal Trending geleidelijk uitrollen en begint de komende weken in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Canada, India en Australië.