Het gaat niet goed met Mozilla’s webbrowser Firefox. Het Amerikaanse bedrijf kan de overstap naar de mobiele markt maar moeilijk maken en ziet het aandeel van Firefox steeds verder afnemen. De webbrowser staat volgens de laatste cijfers op een dieptepunt.

Met een marktaandeel van 12,9 procent voor de gehele markt is Firefox op het laagste punt sinds vijf jaar beland. De oorzaak ligt voor de hand: Mozilla heeft geen groot aandeel in de mobiele markt. Daar komt bovenop dat veel gebruikers profiteren van synchronisatie tussen de browsers op hun computer, smartphone en tablet waardoor het aantrekkelijker is om overal dezelfde browser te gebruiken.

De cijfers zijn in verschillende opzichten natuurlijk slecht nieuws voor Mozilla. Het bedrijf staat nu ook niet sterk in de schoenen in nieuwe onderhandelingen over de standaardzoekmachine voor de browser, wat veruit de grootste inkomstenbron is voor de organisatie. Het contract met Google was goed voor 272 miljoen dollar en loopt in november af. Ten tijde van de onderhandelingen had Firefox nog een aanzienlijk hoger aandeel. De kans is groot dat Google dus minder geld overheeft voor de rol als standaardzoekmachine.

Overigens is Apple’s Safari met 12,3 procent nog steeds net wat kleiner dan Firefox. Google Chrome groeide naar 22,6 procent en Internet Explorer is goed voor 48,4 procent. Microsoft kampt overigens enigszins met hetzelfde probleem als Mozilla, net als Firefox OS heeft Windows Phone eveneens geen groot marktaandeel.

17,3 procent van de internetgebruikers zit op een mobiel platform, wat bijna 6 procent meer is dan een jaar geleden.

De door Computerworld genoemde cijfers zijn afkomstig van Net Applications, gebaseerd op metingen over 160 miljoen unieke bezoekers op websites die bij de statistiekenteller zijn aangesloten.