1 min

Facebook heeft een zeer complex algoritme ontwikkeld om te bepalen welke berichten het moet tonen in de tijdlijn van de gebruiker. Dit algoritme is de afgelopen jaren ook al meerdere keren aangepast, zo wordt de ranking hoger bij een like of een reactie, maar nu gaat het ook bijhouden hoelang een bericht in beeld is.

Facebook blijft bezig om zijn rankingalgoritme te verbeteren, hoe beter de volgorde van berichten in de tijdlijn van de gebruiker is, hoe meer tijd hij of zij spendeert op het sociale netwerk. Een hogere ranking wordt verkregen als een bericht wordt geliked, een reactie wordt geplaatst of als er op een link wordt geklikt. Nu gaat Facebook ook bijhouden hoelang een bericht in beeld is. Als een bericht lang in beeld krijgt het meer aandacht van de gebruiker en hoort het een hogere ranking te krijgen, aldus Facebook. Een gebruiker is waarschijnlijk het bericht aan het lezen en de reacties die erop zijn gegeven als het stopt met scrollen om vervolgens na een tijdje weer verder te scrollen.

Het nieuwe algoritme wordt in de komende weken uitgerold en zal dan de volgorde van de berichten in de tijdlijn gaan aanpassen.