2min

Apple heeft met zijn nieuwe muziekdienst Apple Music in de eerste maand 11 miljoen gebruikers weten te strikken. Dat aantal heeft het bedrijf zelf bekendgemaakt, alle gebruikers zitten nu nog in hun proefperiode van drie maanden, hoeveel gebruikers er nu al voor hebben gekozen om een betaald abonnement af te nemen is onduidelijk.

Apple wil proberen om opnieuw de muziekmarkt te domineren, eerder deed het dat met de introductie van de downloadwinkel iTunes en nu wil het dat doen met de streamingdienst Apple Music. Apple is een nieuwe speler op de streaming markt terwijl partijen als Deezer en Spotify al jaren aan de weg timmeren. Spotify is marktleider met 75 miljoen leden en 20 miljoen betalende abonnees.

Apple wil proberen om zo snel mogelijk 100 miljoen gebruikers te verzamelen. Alle gebruikers met een iPhone of iPad waar iOS 8.4 of iOS 9 op staat kunnen gebruik maken van Apple Music. Ongeveer 40 procent van de actieve iOS-apparaten maakt al gebruik van deze versies, dat zijn honderden miljoenen apparaten, waarvan er 11 miljoen hebben besloten om Apple Music uit te proberen.

De grote vraag is of Apple de gebruikers ook zover gaat krijgen om na drie maanden te betalen voor een abonnement op Apple Music. Veel mensen maken al gebruik van Spotify en hebben daarin een flinke lading afspeellijsten verzameld die op dit moment niet eenvoudig zijn om te zetten. Daarnaast biedt Apple eigenlijk geen meerwaarde boven een partij als Spotify.

Een Android-versie van Apple Music moet later dit jaar volgen, wat voor effect dat gaat hebben op het ledenaantal is moeilijk in te schatten.