2min

Anonieme bronnen uit de muziekindustrie hebben aan The New York Post laten weten dat Apple Music op dit moment 15 miljoen abonnees heeft met een proefperiode van drie maanden. Dat zijn er 4 miljoen meer dan Apple zelf begin augustus bekendmaakte. Van die 15 miljoen zou ongeveer de helft de automatische verlenging na drie maanden hebben uitgeschakeld.

Begin juli kwam Apple Music beschikbaar, de muziekstreamingdienst van Apple, die de concurrentie aan moet gaan met bestaande partijen als Deezer, Google Play Music, Spotify en natuurlijk YouTube. Apple hanteert een proefperiode van maar liefst drie maanden, daardoor is het nog onduidelijk hoeveel betalende leden de muziekdienst heeft, alle leden zitten nog in hun proefperiode. Vanaf 1 oktober beginnen de eerste leden uit hun proefperiode te komen en is het de vraag hoeveel gebruikers er gaan betalen voor Apple Music en hoeveel gebruikers er gaan afhaken.

Volgens de bronnen uit de muziekindustrie is op dit moment de helft al afgehaakt want zij hebben de automatische verlening al uitgeschakeld. Dat zou betekenen dat Apple Music 7,5 miljoen betalende abonnees gaat overhouden. Dat zou zeer netjes zijn, maar het ligt ook voor de hand dat van die 7,5 miljoen er nog een hoop mensen zijn die de automatische verlenging nog zijn vergeten uit te schakelen. Iets wat in de eerste maand na de proefperiode dan waarschijnlijk alsnog gaat gebeuren.

In elk geval heeft Apple het niet voor elkaar gekregen om gebruikers massaal weg te halen bij andere muziekstreamingdiensten. Zo meldde Spotify dat het een flinke boost heeft gehad door de introductie van Apple Music, door alle aandacht in de media is de naam van Spotify ook vaak gevallen.

Spotify heeft op dit moment 75 miljoen gebruikers waarvan er 20 miljoen elke maand betalen, de overige 55 miljoen gebruikers hebben een gratis abonnement met advertenties.