2min

Apple Music heeft de grens van 20 miljoen betalende klanten bereikt. En dat slechts in achttien maanden na de lancering van de dienst. Daarmee blijkt Apple weinig problemen te ondervinden onder de grote groei van concurrent Spotify.

De laatste keer dat Apple het aantal betalende abonnees noemde, was in september. Toen bleken er nog 17 miljoen betalende klanten te zijn. Dat aantal is de afgelopen drie maanden dus met 15 procent gestegen, wat laat zien dat er ondanks toenemende concurrentie op de muziekstreamingmarkt, er nog flink wat rek in zit.

Apple onthulde zijn nieuwe cijfers tegenover de website Billboard en liet weten dat het indirecte schade ondervindt aan het succes van de dienst. Zestig procent van de betalende klanten van Apple Music heeft de afgelopen twaalf maanden namelijk geen enkele aankoop meer gedaan op iTunes. Hoe groot de impact daarvan is op de winst die Apple uit iTunes-verkopen haalt is niet bekend, maar het constantere inkomen dat het Amerikaanse bedrijf haalt uit abonnees van Apple Music is veel interessanter.

Dat Apple Music blijft groeien is onder meer te danken aan het feit dat de dienst in steeds meer landen beschikbaar is en dat het exclusieve albums aan blijft bieden. Op dit moment kunnen mensen in honderd landen een abonnement afsluiten bij Apple Music, en komt meer dan de helft van de klanten uit andere landen dan de Verenigde Staten. Markten als Canada, China, Zuid-Afrika, Japan, Rusland, Brazilië en India zijn erg belangrijk.

De streamingmarkt raakt ondertussen steeds voller. In augustus besloot Amazon zijn eigen muziekstreamingdienst te lanceren. Tegelijk is onlangs ook Pandora in de markt gestapt, met een eigen premiumdienst die veel weg heeft van Apple Music en Spotify.