2min

Apple heeft bekendgemaakt dat slechts 21 procent van de Amerikaanse gebruikers is afgehaakt bij Apple Music. Dat is een heel ander percentage dan uit een enquete van MusicWatch naar voren kwam, die ondervroegen 5000 mensen en 48 procent daarvan was al afgehaakt.

Na de publicatie van het onderzoek van MusicWatch voelde Apple zich genoodzaakt te reageren met correcte cijfers, aangezien de cijfers van MusicWatch een veel hoger percentage afhakers toonde. Volgens Apple is pas 21 procent van de gebruikers afgehaakt en zijn de overige gebruikers nog steeds actief.

Grote vraag is natuurlijk hoeveel actieve gebruikers Apple over een paar maanden nog heeft, tot en met september zitten alle gebruikers nog in hun proefperiode, daarna moeten ze gaan betalen en zal duidelijk worden of ze overstappen naar Apple Music of toch hun abonnement opzeggen. Daarover valt op dit moment nog geen zinnig woord te zeggen.

Op dit moment heeft Apple zo’n 11 miljoen Apple Music-gebruikers die dus allemaal nog in hun proefperiode zitten. Van die 11 miljoen zijn er twee miljoen gebruikers met een familie-abonnement dat het mogelijk maakt om zes mensen gebruik te laten maken van Apple Music voor een totaalbedrag van 15 dollar per maand. Wat goedkoper is dan de familie-abonnementen van concurrerende diensten.

Verwacht wordt dat Spotify binnenkort eenzelfde familie-abonnement gaat introduceren, het bedrijf moet voor 1 oktober zijn contracten met de grote platenmaatschappijen gaan verlengen en dat soort zaken zijn ongetwijfeld onderwerp van gesprek. Evenals het gratis abonnement van Spotify dat mogelijk aan banden wordt gelegd.

Apple komt binnenkort ook nog met een Android-app voor Apple Music, waarmee ook gebruikers zonder iPhone of iPad gebruik kunnen maken van de muziekdienst. Apple heeft als doelstelling om 1 januari 100 miljoen abonnees te hebben voor zijn muziekdienst. Een doel dat op dit moment nog lang niet binnen bereik is.