Facebook heeft een slimme manier gevonden om adblockers te omzeilen. Het grootste sociale netwerk van de wereld gaat de code van zijn advertenties zo opbouwen, dat deze niet meer te onderscheiden valt van de rest van de site. Daarom zullen bezoekers van de site op de desktop of laptop voortaan advertenties zien.

Het bedrijf van Mark Zuckerberg verdient veruit de meeste omzet uit advertenties. Uit mobiele advertenties komt bijna 84 procent van de omzet van Facebook, de rest van de desktop. Dat lijkt wellicht niet veel, maar uit advertenties op de desktop haalt Facebook dik 1 miljard dollar omzet per kwartaal.

Om bezoekers die al tijden gebruik maken van Facebook met een adblocker tegemoet te komen, kunnen mensen wel bepaalde advertenties uitschakelen. Een van de grootste redenen voor het gebruiken van adblockers is volgens een onderzoek van Ipsos de ‘verstorende’ werking ervan. Ook blokkeren mensen adverenties omdat ze niet aansluiten bij waar ze naar zoeken. Facebook hoopt door het personaliseren van advertenties mogelijk te maken, daar iets aan te kunnen doen.

"Dit is niet iets dat we doen omdat we het moeten doen voor onze omzet," vertelde Andrew Bosworth, baas van de advertentiedivisie bij Facebook aan Business Insider over de zet. "We doen het omdat we hier echt in geloven. Volgens ons is dit de manier waarop Facebook gezien zou moeten worden."

Ingelogde gebruikers kunnen zoals gezegd wel aangeven wat voor advertenties ze graag niet meer willen zien. Standaard baseert Facebook zijn advertenties op het surfgedrag van een gebruiker, maar dat kan soms tot ongewenste reclames leiden. Daar probeert Facebook dus actief iets aan te veranderen met zijn voorkeurprogramma.