Calligo: 93 procent van de bedrijven maakt zich zorgen over invloed GDPR op cloud-opslag

Abonneer je gratis op Techzine!

Uit onderzoek van Calligo blijkt dat 93 procent van de bedrijven zich zorgen maakt over de opslag van hun data in de cloud nadat General Data Protection Regulation (GDPR) in werking treedt. Ook is er bij 91 procent zorgen over het effect van de nieuwe regelgeving op de cloud-diensten.

Calligo kwam tot de conclusies na onderzoek onder 500 IT-besluitnemers die koers bepalen binnen bedrijven met meer dan 100 werknemers en minimaal 15 miljoen pond (16,8 miljoen euro) omzet. Het bedrijf wilde in beeld brengen hoe organisaties zich voorbereiden op de regelgeving die 25 mei 2018 in werking treedt.

Hoewel er dus zorgen bestaan over de dataopslag en diensten, geeft minder dan 15 procent van de respondenten aan zich het meest zorgen te maken over het niet voldoen aan de verplichtingen door de nieuwe wetten. Ongeveer hetzelfde percentage geldt voor zorgen rondom privacy. Slechts 15 procent ziet dit als grote zorgen. GDPR-complexiteit is bij 46 procent een zorg.

Verdere cijfers

In een reactie laat CEO Julian Box weten dat het onderzoek laat zien dat bedrijven zich terecht zorgen maken over de manier waarop GDPR de cloud zal beïnvloeden. Tegelijkertijd noemt hij het duidelijk dat velen zichzelf niet helpen. Box vervolgt door de zeggen dat 89 procent claimt ‘erg’ of ‘vrij’ duidelijk te zijn over hoe GDPR hun organisatie beïnvloedt, maar dat er niet genoeg waarde gehecht wordt aan de nieuwe privacy-verplichtingen.

Meer dan de helft, namelijk 52 procent, geeft aan dat GDPR niets zal veranderen aan de manier waarop zij cloud-diensten gebruiken. Voortdurende twijfels rondom Privacy Shield, waardoor data van EU-burgers in de Verenigde Staten bewaard kunnen worden onder dezelfde omstandigheden als EU-wetten, blijven er bij 49 procent van de IT-besluitnemers.

Slechts 26 procent kiest een cloud-provider vanwege overtuiging van zijn GDPR-effectiviteit, terwijl 41 procent zijn keuze maakt op basis van schaalbaarheid. Een ander onderzoek van Calligo toont weer aan dat de organisaties bereid zijn om 1,67 miljoen pond uit te geven aan GDPR.