2min

Google Cloud en Siemens gaan gezamenlijk AI-oplossingen en -toepassingen ontwikkelen voor industriële toepassingen. Dit maakten beide partijen onlangs bekend. Vooral gaat het hierbij om AI-oplossingen en -toepassingen voor fabrieken in de maakindustrie.

AI wordt steeds meer ingezet om met een efficiënt gebruik van data industriële processen te verbeteren en uit te voeren. Vanzelfsprekend springen de diverse (grote) public cloud-leveranciers hier gretig op in, zoals AWS onlangs ook deed.

Google Cloud wil nu op dit terrein gaan samenwerken met de grote Duitse industriële techgigant Siemens. Beide partijen willen AI-oplossingen en -toepassingen ontwikkelen die het fabrikanten mogelijk moeten maken om de binnen hun fabrieken bevindende data te beheren en te benutten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het integreren van deze data in cloudgebaseerde AI- en machinelearning-modellen. Daarnaast kunnen zij op deze manier hun algoritmes die processen moeten optimaliseren, makkelijk naar de edge van hun bedrijfsnetwerk, meer specifiek de aangesloten machines, uitrollen.

Combinatie van portfolio’s

Binnen de samenwerking zal Siemens de data analytics- en AI-mogelijkheden van Google Cloud integreren met zijn eigen Digital Industries Factory Automation-portfolio. Nu richten de gecombineerde oplossingen zich vooral op kwaliteitscontrole en energiebeheer.

De oplossingen en toepassingen moeten uiteindelijk de productiviteit van medewerkers op de fabrieksvloer te goede komen. Verder moeten ze leiden tot een betere kwaliteit van de te fabriceren producten. Beide partijen gaan in een later stadium ook gezamenlijke producten voor industriële AI-oplossingen en -toepassingen ontwikkelen.

Versteviging marktpositie Google Cloud

De samenwerking met Siemens helpt Google Cloud ook de marktpositie voor AI voor industriële toepassingen te verstevigen. Hiervoor heeft de public cloud-aanbieder de interesse getoond voor zes verticale marktsegmenten. De maaksector is één van deze marktsegmenten. Andere marktsegmenten waarvoor Google Cloud meer aandacht wil, zijn de publieke sector, de financiële dienstverlening, de gezondheidszorg, de retail en de communicatie/mediasector.

Tip: Fujitsu wil bedrijven de weg wijzen in de ‘data jungle’