1 min

Tags in dit artikel

, ,

Momenteel is iDEAL het populairste betaalmiddel als het gaat om het gebruik bij online aankopen. Dit is gebleken uit een onderzoek van Currence, deze is onder andere eigenaar van PIN, Chipknip, Acceptgiro, Incasso en ook van iDEAL.

In 2006 werd er zo’n 4,4 miljoen keer iDEAL gebruikt om online aankopen te betalen. In 2007 is dit aantal explosief gestegen naar bijna 15 miljoen. Dit betekent een stijging van maar liefst 238 procent. Dit alles resulteerde in een totale omzet van ongeveer 1,1 miljard euro in 2007.

In het onderzoek werd aan mensen gevraagd hoe ze hun laatste online aankoop betaald hadden. Hieruit is gebleken dat het aantal betalingen via iDEAL de laatste maanden met 39 procent gestegen is. In tegenstelling tot die van de creditcard, die bleef namelijk gelijk. Niet geheel onverwachts was december voor iDEAL de drukste maand. Er werden toen 1,7 miljoen betalingen verwerkt, 16 procent van de gebruikers gebruikte toen voor het eerst iDEAL.

Naar alle verwachting zal het aantal betalingen via iDEAL ook in 2008 weer stijgen. Dit komt omdat de meeste webwinkels zeer tevreden zijn over iDEAL, hierdoor zullen in de toekomst nog meer webwinkels voor iDEAL kiezen als betaalmiddel. Bob Goulooze van Currence: "Ruim een derde van alle online kopers kent iDEAL nog niet goed, dus daar ligt nog veel potentieel."