Abonneer je gratis op Techzine!

De videogamemaker Electronic Arts heeft op donderdag zijn winstverwachting verlaagd en heeft verteld zes procent van zijn werknemers te ontslaan en meer banen naar het buitenland te brengen.

Het Amerikaanse bedrijf liet weten dat het een daling zag in het aantal retailverkopen, maar dat het te snel was om te zeggen of het hier last van kreeg tijdens het normaliter sterke feestdagenseizoen.

In een winstrapport vertelde Electronic Arts dat het in het tweede kwartaal zes cent per aandeel verloren had, wat overeenkwam met de voorspellingen. Het ging in totaal om een verlies van 310 miljoen dollar, in tegenstelling tot de 195 miljoen vorig jaar.

De eindejaarsverkopen van de videogamefabrikant zouden tussen de vijf en 5,3 miljard dollar liggen. Ook dit komt overeen met eerdere verwachtingen. Echter zou de winst tussen de 1,00 en 1,40 dollar liggen, eerder was dat nog tussen de 1,30 en 1,70 dollar.

Tijdens het handelen buiten werktijden om ging de waarde van Electronic Arts omlaag met meer dan 14 procent naar 23,75 dollar. Volgens analisten reageerden investeerders op de verminderde winstverwachting die eerdere jaren hoger was.

"Investeerders is de laatste drie tot vier jaar verteld dat ze geduldig moeten zijn en dat de investeringen in EA zich terug zullen betalen. Vandaag is een weer het bewijs dat dat niet gebeurt," vertelt Evan Wilson, een analist bij Pacific Crest Securities. "Nu we een slechte economische tijd tegemoet gaan, moeten ze nog langer wachten."

Electronic Arts heeft laten weten dat de maatregelen om kosten te besparen zijn gemaakt om de winst te verhogen en niet vanwege de economie die het steeds slechter doet.

Het bedrijf is ook van plan om een nieuw portfolio van nieuwe, originele games te maken in plaats van steeds weer verder te bouwen op oude franchises. In zijn tweede kwartaal liet EA weten dit te doen met bijvoorbeeld Spore, waarvan twee miljoen exemplaren in drie weken zijn verkocht.

Werknemers

Vanaf 30 juni dit jaar heeft Electronic Arts 9.400 werknemers in de hele wereld. Hoeveel dat aantal op dit moment is, wilde het bedrijf niet zeggen.

Dertien procent van die werknemers werken in de relatief goedkope regio’s, zoals Oost-Europa en India. Er zijn plannen om dat aandeel te laten stijgen naar 19 procent en om banen in bijvoorbeeld Noord-Amerika, de duurdere regio’s, te schrappen.

Voor de winstdaling gaf Electronic Arts twee redenen: de eerste was dat het bedrijf de game gebaseerd op de Harry Potter-films uitstelt naar het volgende fiscale jaar en de tweede reden is dat de snelle stijging van de dollar ervoor zorgt dat er minder winst van het buitenland komt.

Sommige analisten zijn het daar echter niet mee eens en zeggen dat de verklaringen niet het fundamentele probleem aanpakken. Ze vertelden dat wanneer de verkoopverwachtingen hetzelfde blijven maar de winstverwachtingen dalen, het bedrijf minder efficiënt werkt.