1 min

Mozilla heeft een nieuwe open source-framework gepresenteerd genaamd A-frame. Het is een zogenaamd WebVR-framework waarmee websites gemaakt kunnen worden voor virtual reality-brillen. De eerste versie, 0.1.0, is nu beschikbaar voor ontwikkelaars.

A-Frame is op dit moment beschikbaar voor desktop-computers, iOS en de Oculus Rift. Binnenkort volgt de ondersteuning voor Android-apparaten. A-frame is bovenop WebVR gebouwd dat al sinds ruim een jaar in Chromium en Firefox is te vinden. Het grote verschil is echter dat A-frame gebruik maakt van HTML-elementen om vr-content mogelijk te maken, terwijl de ontwikkelaar van WebVR eigenlijk ook een expert moet zijn in WebGL.

Met A-Frame kunnen veel standaard toepassingen mogelijk worden gemaakt, bijvoorbeeld 360-graden video’s, dynamische afbeeldingen, modellen en lucht. Hiermee is het mogelijk om vrij snel een scene in elkaar te zetten die geschikt is voor VR-brillen. Uiteindelijk zijn deze ook weer te combineren met acties, bewegingen, animaties en geluid.

A-Frame is op dit moment nog vrij nieuw maar kan wel een doorbraak betekenen voor de ontwikkeling van VR-content omdat ontwikkelaars gebruik kunnen maken van een standaard DOM en javascript. Het is echter nog een nieuw platform dat in de kinderschoenen staat en nog de nodige bugs bevat. Ook moet de echte doorbraak van VR-brillen nog gaan plaatsvinden.