Apple gaat India veroveren met iPhone, de vraag is alleen welk model?

Abonneer je gratis op Techzine!

Alles wijst erop dat Apple gaat proberen om een dominantere rol te spelen op de Indiase smartphonemarkt, met 220 miljoen gebruikers is deze markt inmiddels groter dan de Verenigde Staten en na China is dit de markt waar Apple nog het meest kan groeien. De vraag is alleen met welke iPhone het bedrijf de markt wil veroveren, want de inkomens in India liggen een stuk lager en de meeste mensen kunnen geen iPhone betalen.

De Indiase overheid stelt hele strenge eisen aan bedrijven die hun producten willen verkopen in India. Zij worden namelijk verplicht om hun bijdragen te leveren aan het land. Zo moet 30 procent van de producten die een bedrijf verkoopt ook worden geproduceerd in India. Dat betekent dat Apple ook voor de nodige werkgelegenheid zal gaan zorgen in India.

Foxconn is al geruime tijd bezig om nieuwe fabrieken op te zetten in India en aangezien Foxconn de favoriete leverancier is van Apple om producten te laten produceren is dat alles behalve toeval. Apple heeft recent een technologiecentrum geopend in Hyderabad, India van 24.000 vierkante meter. Daarnaast wil het bedrijf 500 winkels gaan openen in India om zijn producten te verkopen.

Het probleem is alleen dat de meeste populaire smartphones in India degene zijn met een prijskaartje van minder dan 90 euro, terwijl een iPhone 6S in India zo’n 800 euro kost. Dat betekent dat het merendeel van de bevolking niet in staat zal zijn een iPhone te kopen. Apple zou wel met lokale banken samenwerken om de mogelijkheid te bieden een iPhone op afbetaling te kopen, maar dat is ongetwijfeld niet voldoende om echt door te breken op de Indiase markt.

De iPhone 4S en iPhone 5C waren de afgelopen jaar wel een stuk populairder omdat de verkoopprijs van die toestellen onder de 300 euro was gezakt. Hierdoor werden ze voor een grote groep gebruikers wel betaalbaar. Mogelijk dat alle geruchten rond de iPhone 5se te maken hebben met Apple’s plannen om de Indiase markt.

Apple voelt de druk een beetje toenemen nu de groei in China stagneert en de concurrentie verder toeneemt. 25 procent van Apple’s omzet komt vanuit de Chinese markt. Als Apple moet gaan inleveren op de Chinese markt is dat niet gunstig voor de aandeelhouders tenzij Apple de verkopen op peil weet te houden door te groeien op de Indiase markt.

De komende tijd zal duidelijk moeten worden wat Apple’s plannen precies zijn om internationaal verder door te groeien en of er inderdaad een goedkopere iPhone gaat komen.