2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

NVIDIA heeft aangekondigd dat Electronic Arts en 2K Games een licentie hebben genomen op de PhysX-technologie, waarmee natuurkundige berekeningen uitgevoerd kunnen worden door een grafische kaart van NVIDIA.

NVIDIA’s PhysX werkt op alle grote gameplatforms als de Xbox 360, PlayStation 3, Wii en pc. Het idee achter de techniek is dat de grafische processor de natuurkundige berekeningen van de processor overneemt wat de prestaties van het systeem ten goede komt. Daarnaast heeft NVIDIA haar eigen GeForce-kaarten geschikt gemaakt om de PhysX-technologie te ondersteunen.

Gameontwikkelaars die de techniek in hun spellen willen implementeren kunnen een licentie op de techniek nemen bij NVIDIA. Daarvoor krijgen ze een physics engine, een API en een software development kit van NVIDIA, die het mogelijk maakt om de fysica in games real-time aan te passen en veel uitgebreider te maken dan normaliter mogelijk is. Een recente game die gebruikmaakt van de techniek is de first-person actiegame Mirror’s Edge.

Maar binnenkort zullen nog meer titels gaan volgend, want Electronic Arts en 2K Games hebben recentelijk een licentie genomen op de techniek en toegezegd PhysX te zullen gaan toepassen op een aantal toekomstige titels. 2K Games heeft laten weten de techniek in ieder geval in de game ‘Borderlands’ toe te gaan passen, Electronic Arts heeft nog niet laten weten in welke games we de techniek terug zullen vinden.

"PhysX is een fantastische fysica-oplossing voor de meeste populaire platformen en we zijn blij dat we het beschikbaar kunnen stellen aan onze onwikkelteams. Gameplay is ons hoofddoel, waarbij karakters, voertuigen en interactie met de omgeving essentiële onderdelen zijn van de gameplay-ervaring", aldus Tim Wilson, Chief Technology Officer van EA’s Redwood Shores Studio.