1 min

Tags in dit artikel

,

Na het inzakken van de verkopen in 2002 mogen leveranciers van ‘personal digital assistants’ (PDA’s) zich verheugen op betere tijden. De afzet zal dit jaar toenemen van 11 miljoen tot 13,9 miljoen stuks. Dat denkt althans de Amerikaanse marktonderzoeker InStat/MDR. Een opleving van de IT-bestedingen door het bedrijfsleven vanaf het derde of vierde kwartaal en een toenemend consumentenvertrouwen in de economie zijn de belangrijkste oorzaken.

Tussen 2002 en 2007 zal de verkoop van PDA’s gemiddeld 18,3 procent groeien, met 2003 als topjaar, aldus de onderzoekers. Hun rapport gaat in op de veranderende manier waarop consumenten tegen deze kleine draagbare computers aankijken. Fabrikanten zullen duidelijk moeten maken dat een PDA meer is dan een pc-uitbreiding, als zij de verkoop willen aanwakkeren. Dit betekent dat de toepassingssoftware moet uitstijgen boven die van een traditonele elektronische zakagenda. Geïntegreerde toegang tot internet is nu met slechts 15 procent van de aangeboden modellen mogelijk, maar dat zal toenemen tot 75 procent omstreeks 2007.

Dit jaar verwacht InStat een toename van de multimediamogelijkheden van PDA’s. De pas geïntroduceerde palmcomputer Clie NZ90 van Sony is volgens InStat-analist Cindy Wolf een goed voorbeeld van een PDA die de meest veeleisende gebruikers zal aanspreken. Het apparaat bevat een digitale foto- en videocamera met een voor PDA’s en smartphones ongekende resolutie van 2 megapixel. De NZ90 kan ook draadloos communicereen via Wi-Fi en Bluetooth. De prijs is er dan ook naar: 800 dollar.