1 min

Tags in dit artikel

, , ,

De pc-verkoop in Europa lag in het eerste kwartaal iets boven verwachting. Na het begin van de oorlog in Irak viel de vraag bij consumenten echter fors terug terwijl bedrijven nog steeds mondjesmaat investeren in ICT-spullen. In totaal gingen er ongeveer 10,5 miljoen pc’s over de toonbank. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van Gartner Dataquest. Volgens de onderzoekers vertoonde de pc-verkoop in Europa, Afrika en het Midden-Oosten (Emea) in het eerste kwartaal een bescheiden groei. Dat gegeven verhult echter de scherpe daling die in de tweede helft van maart in het consumentensegment optrad en die nu, in april, nog steeds voortduurt. Daardoor verwacht Gartner ook in het tweede kwartaal een negatief effect op de pc-afzet.

Een lichtpuntje is de toegenomen vraag naar mobiele computers, zowel bij consumenten als bedrijven. Dat is volgens de onderzoekers mede te danken aan nieuwe producten, zoals notebooks op basis van Intels Centrino-chipset.

Hewlett-Packard kwam in het eerste kwartaal als grootste pc-verkoper uit de bus. Circa 2 miljoen verkochte machines leverden HP een marktaandeel op van 19,3 procent. Een jaar eerder scoorde HP (inclusief Compaq) nog 22,5 procent. Dell daarentegen wist zijn marktaandeel in een jaar tijd op te vijzelen van 9,2 tot 11,2 procent. Gartner verwacht dat ondernemingen de rest van dit jaar rustig aan blijven doen met de aanschaf van nieuwe pc’s. Meer dan een afzetgroei van 6 tot 7 procent in vergelijking met 2002 zit er niet in.