1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

De verkoop van digitale camera’s in Nederland is vorig jaar explosief toegenomen. Dat is woensdag gebleken uit navraag bij marktonderzoeksbureau GfK Benelux Marketing Services. De ondervraagde winkeliers verkochten 485.000 digitale fototoestellen. Dat is ruim twee keer zoveel als in 2001. GfK Benelux Marketing Services verricht constant panelonderzoek naar de cameraverkopen in Nederland. Het bureau gebruikt de gegevens van onder meer de fotovakhandel, elektronicazaken, telecomwinkels, warenhuizen en computerwinkels. " Daarmee is circa 80 procent van de markt afgedekt", zegt GfK-projectmanager Laurens van den Oever.

De deelnemende ondernemers verkochten vorig jaar voor 248 miljoen euro aan digitale camera’s, een stijging van 66,4 procent. Hoewel zowel digitale als ‘gewone’ fototoestellen op vele plaatsen te koop zijn, genereert de traditionele fotovakhandel nog altijd tweederde van de totale omzet.

Terwijl de digitale camera terrein verovert, staat de markt voor het gewone, zogeheten analoge fototoestel sterk onder druk. Vorig jaar nam het aantal verkochte analoge camera’s af met circa 30 procent tot 458.000 exemplaren. De omzet daalde van 112 miljoen euro in 2001 naar 82 miljoen euro in het afgelopen jaar.