Bijna tweederde van de mensen die hebben gereageerd op een lezersenquête van het Amerikaanse blad InternetWeek geven aan ontevreden te zijn over software van Microsoft. Van de respondenten zegt 41 procent te denken aan een overstap op software van een andere leverancier. Slechts 28 procent van de gebruikers die aan de enquête hebben meegedaan beschreven zichzelf als tevreden Microsoft-klanten. Naar aanleiding van de diverse virus- en wormaanvallen en veiligheidsproblemen van de laatste tijd stelde het blad de lezers de vraag of ze, gezien deze ergernissen, serieus overwogen om software van Microsoft te dumpen.

Zogezegd stelde 28 procent tevreden te zijn met de Microsoft-software en geen plannen te hebben om over te stappen op een ander merk. Twintig procent is niet echt tevreden, maar vindt overstappen te moeilijk en te ingrijpend. Van de in totaal 967 respondenten zegt 17 procent zeer gefrustreerd te zijn en andere software te overwegen. Negen procent gaat de Microsoft-producten vervangen indien de software er niet beter op wordt, terwijl 15 procent de situatie zo erg vindt dat Microsoft er als softwareleverancier uitvliegt. Elf procent heeft geen mening.

De door InternetWeek gebruikte onderzoeksmethode is overigens in geen enkel opzicht wetenschappelijk, maar min of meer te vergelijken met het interviewen van willekeurige mensen op straat. Sommige lezers reageerden met twee zinnen, terwijl anderen hele verhalen met ervaringen opstuurden.