De digitale televisie telt zijn miljoenste klant, aldus Vecai, de belangenvereniging van de kabelsector. De miljoenste klant is een gezin uit Schiedam, dat vandaag door kabelmaatschappij CAIW in de bloemetjes werd gezet.

Sinds de introductie van digitale televisie in Nederland, eind 2005, steeg het aantal gezinnen dat digitaal televisie keek, zienderogen. Onderzoek wees uit dat consumenten méér, maar vooral ook gerichter kijken naar programma’s, die meteen ook beter aansluiten bij hun interesses. En hiermee lijkt de opzet van digitale televisie geslaagd: kijken naar wat je wilt, wanneer je wilt én bovendien in een superieure kwaliteit.

Maar digitale televisie maakt ook slachtoffers: na 55 jaar houdt analoge ethertelevisie namelijk op te bestaan. In het weekend van 10 en 11 december stapt men namelijk over op digitale televisie. Deze overstap is voor klanten echter niet helemaal kosteloos: de hark- of sprietantenne moet namelijk vervangen worden door een combinatie van een antenne (rooftop, binnenantenne of raamantenne) en een decoder, welke tussen de veertig en de tachtig euro kost. In het begin zullen enkel de drie publieke omroepen en de regionale zenders digitaal uitzenden.