Microsoft heeft patent aangevraagd voor technologie waarmee het gebruikers kan dwingen om naar online advertenties te kijken. De technologie zal allerlei testen uitvoeren om te controleren of de gebruiker de advertentie daadwerkelijk bekeken heeft.
Er zijn verschillende mogelijkheden hoe men de gebruiker wil verplichten naar de advertentie te kijken. Één voorbeeld is het plaatsen van een zin in de advertentie, en de gebruiker vervolgens een vraag hierover te laten beantwoorden. Een ander voorbeeld is gezichtherkenningssoftware, zo kan gecontroleerd worden of de gebruiker daadwerkelijk naar de advertentie gekeken heeft.
Wanneer de gebruiker niet naar de advertentie heeft gekeken of de vraag foutief beantwoord heeft, heeft de software de mogelijkheid om het programma of zelfs de hele computer af te sluiten.
Wanneer de gebruiker de test echter goed doorstaat, wat dus wil zeggen dat je de advertentie ook daadwerkelijk bekeken hebt, ontvangt de gebruiker geld van Microsoft voor de moeite.
Het idee achter het patent is dat door deze nieuwe technologie Amerikaanse scholen iets extra’s kunnen verdienen door hun leerlingen verplicht reclame te laten kijken.