Microsoft heeft een aanvulling op de traditionele streepjescode bedacht, namelijk een gekleurde streepjescode. De nieuwe code biedt meer ruimte voor informatie en kan over niet al te lange tijd ook door consumenten uitgelezen worden voor extra informatie over het product.
Van een streepjescode is overigens eigenlijk niet meer te spreken, want de High Capacity Color Barcode (HCCB) bestaat uit een vierkant vlak met daarin gekleurde driehoekjes. Microsoft heeft momenteel een patentaanvraag op de barcode lopen, maar heeft al een deal gesloten met de organisatie achter het International Standard Audiovisual Number (ISAN) systeem, wat een tegenhanger is van het ISBN systeem dat bij boeken gebruikt wordt.

Op dit voorbeeld is de High Capacity Color Barcode te zien
op een DVD schijf van het Xbox 360 spel Viva Piñata
Volgens Microsoft is het niet de bedoeling om de traditionele streepjescode te laten vervangen door de HCCB, het bedrijf ziet het als een aanvulling. Zo kunnen uitgevers de barcode voorzien van extra informatie over het product en nieuwe anti-namaakmaatregelen erin opnemen. Voor consumenten heeft de code ook mogelijkheden, want die kunnen de code met hun webcam scannen en in de toekomst ook met hun mobiele telefooncamera’s. Middels speciale software kunnen consumenten vervolgens naar online services geleid worden die extra informatie over het product bieden, zoals reviews, details over de soundtrack en andere gerelateerde producten. De software zal gratis zijn en voorlopig onder Windows werken, maar het zal ook mogelijk zijn om de code te decoderen op een speciale website.
De capaciteit van de nieuwe barcode is overigens wel afhankelijk van het aantal gebruikte kleuren en de grootte van de driehoekjes. Met vier kleuren en een driehoekgrootte die te lezen is door goede camera’s kan er twee keer zoveel informatie in de barcode worden opgenomen als in de traditionele streepjescode. Bij minder kleuren en grotere driehoekjes wordt de capaciteit uiteraard minder.
De eerste instantie die de code zal gaan toepassen is SecurePath Technology, het ISAN registratiebureau in Hollywood. Dit bureau heeft grootse plannen met de barcode, en Microsoft verwacht dat de code binnenkort op de meeste DVD schijfjes terug te vinden zal zijn. Het bedrijf heeft echter zelf plannen om de code toe te gaan passen op de DVD’s voor haar Xbox 360 spellen, maar Microsoft ziet ook mogelijkheden voor posters en verpakkingen van producten.