2min

Tags in dit artikel

, , ,

In de eerste twee dagen na de lancering van de iPhone werden er ‘slechts’ 146.000 geactiveerd, dat heeft AT&T gisteren bekendgemaakt. Dit ligt ver onder de 500.000 activaties die analisten hadden verwacht. Deze tegenslag zette zich door op de beurs, waar Apple’s aandelen vijf procent daalden.

Er zijn veel problemen geweest met het activeren van de telefoon, wat een reden is voor de weinige geactiveerde iPhones in de eerste twee dagen. Deze problemen zijn al verholpen door AT&T. Volgens de analist Eugene Munster hebben veel van zijn vakgenoten zich laten meeslepen in de hype, waardoor de getallen hoger liggen dan wanneer de collega’s zich niet zo hadden laten meeslepen. De getallen die AT&T gisteren bekend maakte komen dicht in de buurt van wat de meer ‘rationele’ analisten verwachtten.

Munster verwacht dat de populariteit van de iPhone nog wel zal groeien en dat de telefoon in 2009 pas echt zal doorbreken. Zowel Apple als AT&T brengen geen informatie uit over de deal tussen beide bedrijven. Het is dus tot nog toe onbekend hoeveel geld Apple eraan verdient. Analisten gaan er vanuit dat AT&T drie dollar per maand aan Apple betaalt voor elke bestaande klant van AT&T die een iPhone activeert. Ook betaalt ze iedere maand elf dollar voor elke nieuwe klant.

Bij een gekochte iPhone moet een klant 24 maanden zijn abonnement aanhouden, wat dus per klant zo’n 80 dollar opbrengt. Meer dan 40 procent van de mensen die een iPhone hebben gekocht zijn nieuwe AT&T klanten.