1 min

Tags in dit artikel

, ,

Volgens de Amerikaanse luchtmacht is het waarschuwingssysteem van vliegtuigen dat deze waarschuwt wanneer zij neer kunnen storten niet voldoende. Het heeft daarom een nieuw systeem ontwikkeld dat zelf actie kan ondernemen.

De Amerikaanse luchtmacht zegt dat dit vaker komt doordat lichten of tonen geen hulp bieden aan een piloot die buiten bewustzijn is geraakt. Speciaal voor dit soort gevallen is de luchtmacht begonnen met het implementeren van een nieuw stukje software in de vliegtuigen.

De nieuwe software heet Automatic Ground Collision Avoidance System, oftewel kort geschreven Auto-GCAS. Auto-GCAS gebruikt een aantal factoren van het vliegtuig waaronder het gewicht, de prestatiekracht, de plaats van het vliegtuig en informatie over het terrein om de relatieve afstand tot de aarde te meten. Vervolgens berekent het programma de manoeuvres die genomen moeten worden om een botsing met de grond te voorkomen.

In plaats van het vertellen wat de piloot moet doen om de grond niet te raken neemt Auto-GCAS zelf de besturing over en zal het de manoeuvres zelfstandig nemen om er zo voor te zorgen dat de grond niet geraakt zal worden. Auto-GCAS zal de besturing van de piloot overnemen wanneer het vliegtuig binnen de grens komt van anderhalve seconde tot de laatste mogelijkheid om actie te ondernemen komt en de piloot zelf nog geen actie ondernomen heeft.