2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Software die het mogelijk maakt om auto’s tijdens hun rit met elkaar te laten communiceren, is iets waar al vaker van gehoord is. Het Duitse Fraunhofer Institute for Information and Data processing IITB in Karlsruhe is op dit moment ook bezig met het ontwikkelen van dergelijke software voor auto’s.

Wanneer deze software geïnstalleerd is in de auto’s, kunnen deze voertuigen onderling gegevens uitwisselen en zo dus ook samenwerken. Op het moment dat zich een gevaarlijke situatie voor doet kunnen zij deze herkennen en kunnen ze samen manoeuvres coördineren om een veilige oplossing te realiseren. Dit alles wordt gedaan zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen, het communiceren en handelen gebeurt dus geheel buiten de bestuurder om.

Het systeem dat ontwikkeld is door het bedrijf uit Karlsruhe is zo ontworpen dat het systeem niet constant de auto bestuurt, maar door middel van sensoren, camera’s, GPS- en radarsystemen het gevaar kan herkennen en alleen op deze momenten de besturing over zal nemen. Hierdoor zijn de auto’s in staat om zelf hun omgeving te verkennen en eventuele obstakels in deze omgeving dan ook te herkennen en te ontwijken.

De voertuigen die beschikken over dit systeem vormen een samenwerkende groep die hierdoor als eenheid kunnen werken. Deze groep is samengesteld door auto’s die in dezelfde richting reizen en daarnaast ook in radiobereik van elkaar zijn. Doordat hun snelheden en bestemmingen natuurlijk verschillen, worden deze groepen ook constant gehergroepeerd.

In elke groep is ook een auto aangewezen die de functie draagt als groepscoördinator. Alle overige auto’s verzenden constant en volledig automatisch hun positie en omstandigheden naar deze groepscoördinator. Deze groepscoördinator verzamelt vervolgens van alle auto’s binnen de groep de informatie en vormt hiervan een beeld.

Wanneer zich dus een plotseling gevaar voor doet zal dit niet enkel herkend worden door de auto die hiermee geconfronteerd wordt, maar ook door de groepscoördinator. Wanneer de betrokken auto niet kan remmen of uitwijken doordat bijvoorbeeld een andere auto in de weg zit, grijpt de groepscoördinator in om te zorgen dat de situatie wel veilig opgelost kan worden.

De groepscoördinator beveelt de overige auto’s vervolgens uit te wijken in een gecoördineerde manoeuvre om een ongeluk met het eventuele obstakel of elkaar te voorkomen. Wanneer de groepscoördinator bepaalde instructies geeft aan een auto, wordt de auto in zo’n geval automatisch overgenomen.

Het systeem van Fraunhofer is nog altijd in ontwikkeling. Op dit moment is de functie voor de groepsformatie al geïmplementeerd, maar zijn de onderzoekers nog altijd bezig met het verbeteren van de capaciteit om gevaarlijke situaties te herkennen en te beoordelen en passende rijmanoeuvres te kiezen.