2min

Tags in dit artikel

, ,

Gisteren werd bekend dat Apple met haar iTunes Store de winkelketen Wal-Mart ingehaald heeft en daarmee de nummer een muziekverkoper in de Verenigde Staten is.

Dit blijkt uit een mailing naar enkele Apple-medewerkers waarin het bedrijf haar werknemers feliciteert met het behaalde resultaat. Bijgevoegd was een Excel-sheet met de top tien muziekverkopers van de V.S. in januari 2008. Apple staat hierin bovenaan de lijst met negentien procent gevolgd door Wal-Mart en Best Buy met respectievelijk vijftien en dertien procent. Amazon volgt op de vierde plaats met zes procent.

Eerder al maakte Apple met de iTunes Store een enorme groei door. In juni vorig jaar wist Apple nog Amazon te verslaan door op de derde plaats te eindigen. In februari dit jaar volgde nog de mededeling dat Apple eveneens Best Buy had weten te verslaan en hiermee de tweede plaats wist te behalen.

Het is niet opvallend dat een muziekwinkel die alleen via internet verkoopt op nummer een staat, maar het geeft wel aan dat de markt in de afgelopen jaren verschoven is. De Excel sheet toont aan dat dertig procent van de aankopen in januari ’08 uit downloads bestond. Uit cijfers van de NPD Group bleek al dat digitale aankopen van muziek het steeds vaker winnen van de aankoop van een gewone CD. Waar in 2007 het aantal Amerikaanse tieners dat dat jaar geen cd had gekocht nog 38 procent bedroeg was dat percentage in 2007 al gestegen naar 48 procent. Naar verwachting zal het percentage dit jaar nog verder stijgen.

De muziekindustrie is minder blij met Apple’s resultaat aangezien het koopgedrag voor digitale downloads heel anders is. Als mensen slechts één of twee nummers van een cd leuk vinden en de rest niet, dan kopen ze in de iTunes Store alleen die nummers, maar niet de cd. Hierdoor blijven de inkomsten voor platenmaatschappijen lager dan wanneer iemand omwille van die twee nummers de hele cd koopt.