TomTom en Renault hebben aangekondigd dat beide partijen een samenwerkingsverband hebben gesloten om volledig geïntegreerde navigatieoplossingen aan te bieden aan Renault-klanten op verschillende modellen.

Deze samenwerking zal moeten bijdragen aan de groei van beide bedrijven en de eerste toepassing wordt in de eerste helft van volgend jaar al op de markt verwacht. De markt, gericht op consumenten, heeft een enorme groei doorgemaakt en autonavigatie is voor veel mensen een gadget geworden.

"TomTom heeft een unieke positie om gebruik te maken van de groei van navigatiesystemen in de auto-industrie", zegt Harold Goddijn CEO van TomTom. "Wij hebben de bestaande categorie van autonavigatie gecreëerd en ons merk is keuze nummer één geworden doordat we leveren wat klanten willen én zoeken in navigatie."

Goddijn gaat verder: "Minder dan een jaar geleden hebben we ons auto-ingenieursteam significant uitgebreid en we zijn blij nu met Renault samen te werken. Dit betekent dat een veel breder publiek kan profiteren van een gemakkelijk te gebruiken navigatieoplossing met de beste kaarten, routes en verkeersinformatie."

De Franse autofabrikant was in 1994 de eerste automaker die volledig geïntegreerde autonavigatie aanbood op zijn modellen. In Europa konden kopers van Safrane-modellen een navigatiesysteem op basis van Carminat-software aanschaffen.

"Vandaag sluit Renault een samenwerkingsverband met TomTom voor het leveren van een up-to-date, volledig geïntegreerd navigatiesysteem voor circa 500 euro", zegt Patrick Pelata, Executive Vice President, Voorzitter van de Europe Management Committee van Renault.

"Werken met een navigatie-aanbieder zal Renault’s flexibiliteit en snelheid verbeteren. Tevens verzekert het, door volledige integratie in de auto, goede ergonomie, kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid. Renault’s klanten zullen dankzij deze doorbraak nog meer waarde vinden in onze toekomstige producten."