2min

Tags in dit artikel

, ,

Windows Mobile, het mobiele besturingssysteem van Microsoft, heeft volgens de softwaregigant niets te vrezen van Apples iPhone of Googles Android. Met een nieuwe campagne om de integratie van PC, web en telefoon te onderstrepen wil het zich ook meer gaan richten op de consumentenmarkt.

Dit verklaart John Curran, verantwoordelijk voor de zakelijke aspecten van Windows bij Microsoft UK, tegenover technologiewebsite Techradar. In het interview komt naar voren hoe Curran Windows Mobile, iPhone en Android in de markt ziet. "Nou, ik moet zeggen dat nummer één, niet verassend, Microsoft zal zijn", zegt Curran. "We hebben meer dan 50 partners, hardwarematig gezien staan we er zeer goed voor."

Volgens Curran is het lastig om de drie grote namen Microsoft, Apple en Google op volgorde van marktaandeel te zetten. "Android moet nog te voorschijn komen en de iPhone heeft een zeer beperkte formfactor." Hij gaat ook in op de beperkte hardwareondersteuning en distributie van Android. De iPhone is volgens Curran slechts een toestel van één fabrikant met een beperkte keuze uit telecomproviders.

"Beide lijken ze op dit moment zeer beperkt in vergelijking met alle geweldige opties die consumenten met een Windows Mobile-telefoon hebben", stelt hij. Die ‘geweldige opties’ moeten naar voren gaan komen in een nieuwe campagne van het bedrijf, waarin Windows Vista, Windows Live en Windows Mobile worden gepositioneerd als producten die nauw samenhangen.

"Een van de meest interessante zaken over deze campagne is dat we voor het eerst praten over de volledige Windows-ervaring op een geïntegreerde manier", zegt Curran. "De Windows-ervaring breidt zich uit van de PC naar het web en naar de telefoon." Curran heeft er vertrouwen in dat Windows Mobile, dat reeds populair is in de bedrijfswereld, ook op de consumentenmarkt goed ontvangen zal worden.

"Windows Mobile-telefoons zijn ongelofelijk succesvol. In de laatste 12 maanden bleken ze de bestverkopende smartphones te zijn waarmee RIM en andere fabrikanten het onderspit moesten delven", aldus Curran. Microsoft wil de ervaringen van populaire webdiensten als Hotmail en Messenger uitbreiden naar de telefoon.