2min

Tags in dit artikel

, , , ,

In een gesprek met CNET heeft Jon von Tetzchner, oprichter en huidig CEO van Opera, verteld blij te zijn met de komst van Google Chrome, de webbrowser van Google.

Dankzij de lancering van Chrome weten gebruikers nu dat er meer op de markt is dan alleen Internet Explorer en zijn de downloads van Opera met zo’n 20 procent sinds de lancering van Chrome gestegen. Hetzelfde geldt voor Opera Mini dat profiteert van de lancering van de iPhone.

Von Tetzchner vertelde dat Opera in zijn lange geschiedenis op veel fronten heeft geïnnoveerd, bijvoorbeeld op het surfen met tabbladen en geheugengebruik. Ook merkte hij op dat Opera gebruikers in staat stelt om de geschiedenis en favorieten centraal op te slaan. Andere functies, zoals bediening via gebaren, worden nu pas gebruikt in commerciële producten van de Noorse fabrikant.

Toch is de browser ondanks deze innovaties nog steeds niet nummer een. Het marktaandeel is weliswaar laag, maar varieert sterk. In Rusland bijvoorbeeld heeft de Noorse browser een aandeel van 20 procent, terwijl dat in andere landen slechts 1 procent is. Hetzelfde geldt voor het Chinese Maxthon, dat in China erg veel gebruikers heeft.

Op mobiele apparaten is het echter een heel ander verhaal. Daar heeft Opera Mini namelijk meer gebruikers dan elke andere browser.

Opera haalt slechts twintig procent van zijn winst uit oude technieken, zoals de zoekbalk in zijn desktopproduct van de browser. De overige winst komt van mobiele en andere versies van de browser, zoals de Wii-versie waarvoor betaald moet worden.

Tot besluit vertelde Von Tetzchner dat tachtig procent van de wereld nog geen toegang tot het internet heeft en het doel van Opera dan ook is om internet naar de rest van de wereld te brengen. Hierbij kan Opera Mini een grote rol spelen, omdat veel telefoons internet hebben maar dat nog niet gebruiken, en een toestel zoals de iPhone niet beschikbaar is. Opera kan helpen dit gat te dichten.