De berichtgeving over de vermeende CO2-uitstoot van datacentra van Google door de the Sunday Times, die overgenomen werd door diverse media waaronder Techzine, blijkt zelf verzonnen te zijn door de krant. Onderzoeker Wissner-Gross liet gisteren weten dat hij Google niet eens noemt in zijn onderzoek.

Afgelopen zondag publiceerde the Sunday Times een artikel waarin het beschreef hoeveel CO2-uitstoot een zoekopdracht via Google zou veroorzaken. De basis voor het artikel zou een onderzoek zijn van Alex Wissner-Gross, die ook diverse malen geciteerd werd in het artikel. In het artikel werd verder gemeld dat twee zoekopdrachten op Google net zoveel CO2-uitstoot zou veroorzaken als het laten koken van een kopje water.

Google moest daarop haar pr-machines op volle toeren laten draaien, maar ook onderzoeker Wissner-Gross had een drukke dag gisteren. Nu blijkt echter dat hij het voornamelijk druk had met het ontkrachten van het artikel van the Sunday Times. Wissner-Gross laat namelijk tegenover TechNewsWorld weten dat hij Google niet eens noemt in zijn onderzoek. "Om een of andere reden heeft the Sunday Times in hun artikel over mijn studie een link gelegd met Google. Ons werk heeft niets te doen met Google onze focus ligt enkel en alleen op het energieverbruik van het internet in het algemeen. Wat we hebben ontdekt is dat het bezoeken van een gemiddelde website voor 20 milligram aan CO2-uitstoot zorgt. Ik heb geen idee hoe ze aan de cijfers komen voor de vergelijking dat twee zoekopdrachten net zoveel CO2-uitstoot veroorzaken als het koken van een kopje water, dat hebben ze zelf verzonnen", aldus Wissner-Gross.

Wissner-Gross onkent overigens niet dat hij in het interview met de journalist van the Sunday Times het woord Google in de mond te hebben genomen. "Ik heb inderdaad gezegd dat een zoekopdracht op Google impact heeft op het milieu. Google heeft enorme datacentra en die gebruiken veel stroom. Alles online heeft een flinke impact op het milieu, ik denk niet dat iemand het oneens kan zijn met die uitspraken", aldus Wissner-Gross. Volgens hem heeft The Times de focus op Google gelegd om veel kranten te kunnen verkopen.

Zoals gezegd was Google er snel bij om de berichtgeving in the Sunday Times en andere media te ontkrachten, het bedrijf liet gisteren op zijn weblog weten dat een zoekopdracht veel minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan de The Times beweert. Een snelle zoekopdracht kost ongeveer evenveel energie als het menselijk lichaam in tien seconden nodig heeft. Google liet verder weten dat de oprichters van Google Larry Page en Sergey Brin energiebesparing hoog op de agenda hebben staan en zeer betrokken zijn bij maatschappelijke thema’s als klimaatverandering. Volgens Google heeft het de meest energie-efficiënte datacentra, gebruikt het hergebruikte materialen op zijn kantoren en kunnen werknemers gebruik maken van fietsen of busjes op biodiesel om van kantoor naar de campus te rijden. Google heeft verder scherpe kritiek op de journalist van The Times, die voor zijn artikel ook gesproken zou hebben met een ingenieur van Google die over energiebesparing op datacentra gaat. "Hij heeft in het artikel geen enkele informatie gebruikt die de werknemer in kwestie hem heeft gegeven", aldus Google.

Greenpeace liet bij monde van woordvoerder Daniel Kessler weten zich meer op elektronische producten, recycling en giftige materialen te richten, maar liet wel weten dat Greenpeace erg blij is met het lobbywerk dat Google in Washington doet. "Google loopt de in de ICT-sector voorop als het gaat om actie tegen klimaatverandering. Ik ben erg blij met al het werk dat ze doen om schone energie te promoten", aldus Kessler.