Analisten stellen dat het locatie-diensten & -applicaties niet populair kunnen worden zonder een uitbreiding van het systeem, GPS is namelijk niet voldoende om een dergelijke dienst populair te krijgen.

Omdat slechts vijf procent van alle telefoons op dit moment GPS heeft is de software die aan de hand van locatie werkt op slechts vijf procent van de toestellen bruikbaar. Dit zorgt volgens analisten voor een situatie waarin locatie-diensten nooit populair kunnen worden.

Locatie-diensten en -applicaties zijn diensten die ervoor zorgen dat men aan de hand van zijn of haar locatie diensten aangereikt krijgt. Een dienst die bijvoorbeeld verteld wat het dichtstbijzijnde restaurant is, is een typisch voorbeeld van een dergelijke locatie-dienst.

Volgens analisten kan een locatie-dienst alleen wat worden als er alternatieven ontwikkelt worden om mee te werken. Zo pleit men bijvoorbeeld voor een hybride-dienst, die de positie bepaalt aan de hand van de zendmast. Op die manier kan een locatie-dienst populairder worden, zo stellen analisten. Een ander nadeel aan GPS is dat het alleen buitenshuis werkt, binnenshuis heeft men nagenoeg niets aan GPS-functionaliteiten.