Fans van de serie Family Guy hoeven niet meer bang te zijn dat Microsoft hun favoriete serie gaat omtoveren in een veredeld reclamefilmpje voor Windows 7. Microsoft kondigde eerder deze maand aan dat er een speciale aflevering van Family Guy zou komen waarin het nieuwe besturingssysteem van het bedrijf zou worden gepromoot, maar dat plan is nu van de baan.

Eerder deze maand kondigde Microsoft een grote marketingdeal voor Windows 7 aan met mediabedrijf News Corp. Onderdeel van de deal was de zogenaamde ‘Family Guy Presents: Seth and Alex’s Almost Live Comedy Show’, een show rond Family Guy, deels geanimeerd en deels live gespeeld door stemacteurs Seth MacFarlane en Alex Borstein. De show zou niet onderbroken worden door reclameblokken, maar wel reclameboodschappen van Microsoft bevatten.

Maar het lijkt erop dat de hoge heren bij Microsoft de serie niet zo vaak hadden gezien, want toen ze een vroege voorstelling van de show bezochten schrokken ze van de grappen. Die gingen geheel in de stijl van Family Guy onder andere over dove mensen, de holocaust, incest en vrouwelijke hygiëne. Voor Microsoft een reden om af te zien van de speciale Windows 7-aflevering van Family Guy. "In eerste instantie wilden we aan de Seth and Alex variety show deelnemen vanwege de creative humor van Family Guy en het publiek dat de serie trekt. Maar nadat we een vroege versie van de show hebben gezien werd het duidelijk dat de inhoud van de show niet aansluit op het Windows-merk. Onze samenwerking met Fox, Seth MacFarlane en Alex Borstein blijft bestaan en we blijven met ze samenwerken op andere gebieden", aldus een woordvoerster van Microsoft.

Microsoft zou MacFarlane en Fox eerder al hebben laten weten dat ze zich zorgen maakten over de inhoud van de show, maar blijkbaar hadden deze meldingen niet de gewenste uitwerking. Overigens werden er tijdens de try-out voor live publiek ook opnames gemaakt voor de uiteindelijke show. Het is niet duidelijk of deze opnames opnieuw moeten plaatsvinden, aangezien Fox heeft aangegeven dat de show er alsnog komt, maar met een andere sponsor. Voor degenen die toch graag hadden willen weten hoe de aflevering eruit had kunnen zien, op YouTube verscheen eerder een 30 seconden lange sneak-preview.