Ongeveer één op de drie groothandels in Nederland beschikt over een webshop. Dat blijkt uit onderzoek van softwareleverancier Unit 4 Agresso onder gebruikers van Agresso Wholesale, een ERP-oplossing voor groothandels.

De webshop wordt door achttien procent gebruikt voor informatievoorziening aan klanten. Nog eens negen procent gebruikt de webwinkel alleen als verkoopkanaal; de overige 73 procent heeft beide functies gecombineerd. In totaal heeft 32 procent van alle respondenten een webshop.


Van de ondervraagde groothandels geeft ruim de helft (54 procent) aan te investeren in zoekmachinemarketing, zoals Google Adwords. Wanneer men nog geen gebruik maakt van Google Adwords of andere zoekmachinemarketing-technieken, wordt er in veertig procent van de gevallen wel aangegeven de mogelijkheden open te houden en in de toekomst wel gebruik te willen maken van de diensten.

"Steeds meer groothandels bieden hun producten ook via een webwinkel aan, omdat daar een groeiende behoefte aan is", zegt Eric Keuben, directeur Wholesale & Distribution bij Unit 4 Agresso. "Binnen Agresso Wholesale helpt de Web Solutions-module groothandels om een webshop vorm te geven. Groothandels zijn zo 24 uur per dag open voor hun afnemers, waardoor ze ook 24 uur per dag inkomsten kunnen genereren."