2min

Tags in dit artikel

, , ,

Apple ontkent in alle toonaarden dat er voor de 27-inch iMac-modellen een productiestop zou zijn afgekondigd. Anonieme bronnen hadden eerder nog verklaard dat het bedrijf de productie van de 27-inchmodellen had opgeschort. Dit om een oplossing te zoeken voor de aanhoudende beeldschermproblemen.

Een woordvoerder van Apple verklaarde dinsdag tegenover de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal dat er van een productiestop geen sprake is. Het bedrijf zou moeite hebben om aan de vraag naar de 27-inchmodellen te kunnen voldoen. "We zijn bezig om de voorraad weer op peil te krijgen", aldus de woordvoerder. Hij zei ook dat de productie is doorgegaan, terwijl het bedrijf de problemen met flikkerende en geelgetinte beeldschermen heeft opgelost.

Op maandag stelde Apple een tweede update beschikbaar voor iMac-gebruikers die door de beeldschermproblemen geplaagd worden. Met de 294 KB grote 27-inch iMac Display Firmware Update 1.0 claimt Apple dat de flikkerende beeldschermproblemen opgelost worden. Of de update ook de gelige waas oplost en of het een langetermijnoplossing is, is voorlopig nog onduidelijk. In december stelde Apple al een eerste update beschikbaar, maar die wist de problemen in veel gevallen niet op te lossen.

In de Amerikaanse variant van Apples webwinkel is de levertijd van de iMac-modellen sinds dinsdag verbeterd. Waar sinds januari voor de 3,06 GHz Intel Core 2 Duo- en 2,66 GHz Core i5-modellen nog een levertijd van drie weken werd weergegeven is deze inmiddels aangepast naar twee weken. In de Nederlandse webwinkel van Apple staat op moment van schrijven nog steeds een levertijd van drie weken. De 21,5-inchmodellen zijn in beide gevallen nog steeds binnen 24 uur leverbaar.

Sinds afgelopen weekend zwerft er ook een uitgelekt ondersteuningsdocument van Apples ondersteuningsafdeling op internet rond. Hieruit blijkt onder meer dat klanten wiens iMac-schermen een gelige tint vertonen door Apple benaderd zullen worden voor vervanging van het LCD-scherm. Volgens het document zou dat, wanneer klanten contactgegevens achterlaten, binnen drie weken gebeuren.

In oktober vorig jaar lanceerde Apple een compleet nieuwe iMac-lijn. De bestaande 20- en 24-inch modellen zijn toen vervangen door modellen met beeldschermen van 21,5- en 27-inch. Al vrij snel kwamen er beeldschermproblemen van de 27-inch iMac aan het licht, die zich uitten in flikkerende beeldschermen, spontaan aan en uit gaan en een gelige waas op het scherm. Op Apples eigen discussieforum loopt al sinds eind oktober een topic over de problemen, dat inmiddels meer dan 280 pagina’s telt.

Het lijkt er in ieder geval op dat de tweede firmware-update voor een groot deel van de gebruikers de problemen oplost. In het topic wordt wel opgemerkt dat het raadzaam is om ook de eerste software-update te installeren, die specifiek voor de grafische kaart van de iMac bedoeld is. De update die Apple maandag vrijgaf is daarentegen specifiek bedoeld voor het beeldscherm zelf. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar het lijkt erop dat de tweede update een positieve invloed op de problemen heeft.