2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Nadat Apple onlangs de levertijd van de 27-inch iMacs naar drie weken opschroefde, melden verschillende getroffen gebruikers nu dat Apple binnen drie weken een nieuwe firmware-update zal vrijgeven, die problemen met de iMac-systemen op moet lossen.

In een bijna 250 pagina’s tellend topic op Apples eigen discussieforum melden verschillende gebruikers dat AppleCare-medewerkers bevestigd hebben dat een tweede update voor de schermproblemen binnen drie weken vrijgegeven zal worden. Apple gaf eerder al een update vrij voor deze problemen, maar veel gebruikers klagen dat deze het probleem niet oplost. Het gaat om problemen waarbij het scherm een oneven gele tint vertoont en waarbij het scherm flikkert.

Gebruiker Dennis Murphy meldt op het forum dat AppleCare-medewerkers afgelopen zaterdag een mailing ontvingen waarin staat dat een nieuwe update binnen drie weken beschikbaar zal zijn. De Apple-medewerker werd naar verluidt geïnstrueerd om contactinformatie van de klant op te nemen, zodat deze bereikt kan worden als de update wordt vrijgegeven. "Dit zou de verlengde levertijd verklaren", aldus Murphy.

Het lijkt erop dat Apple de levertijd van de 27-inchmodellen heeft verlengd om de problemen eerst op te kunnen lossen. Volgens een andere forumgebruiker zei een Apple-medewerker dat een combinatie van een software- en driverupdate binnen zo’n drie weken vrijgegeven zal worden. "Dit zou naar verluidt het probleem met de flikkerende schermen (het is niet de hardware wat het probleem veroorzaakt) oplossen", aldus de gebruiker.

Toch heerst er nog steeds enige tegenstrijdigheid. Zo zou AppleInsider, dat maandag zelf contact opnam met Apple, te horen hebben gekregen dat de vertraging van drie weken niet hardwaregerelateerd is, maar omdat het bedrijf moeite heeft om aan de vraag naar het systeem te voldoen. Enkele onderdelen zouden momenteel beperkt verkrijgbaar zijn volgens Apple.

Ook zijn er gebruikers die stellen dat de kabel van de interne grafische kaart van de iMac debet is aan alle problemen. Gebruiker ferris666 claimt met een Apple-technicus gesproken te hebben, die stelt dat het probleem met de kabel niet door een firmware-update opgelost kan worden, maar dat de ‘eenvoudige oplossing’ in nieuwe systemen zou zijn geïmplementeerd. Dit zou betekenen dat Apple bestaande systemen waarbij problemen bestaan zou moeten repareren.