3min

De voorverkoop van de iPad, die vanaf 3 april in de Verenigde Staten verkrijgbaar is, loopt op schema. Dit melden bronnen aan de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Aan de andere kant meldt de krant ook dat Apple moeite heeft om voldoende contentaanbieders voor het nieuwe apparaat aan te trekken.

Vorige week vrijdag startte Apple met de voorverkoop van de iPad en inmiddels zou het apparaat al door enkele honderdduizenden mensen zijn besteld. De eerste drie maanden na de lancering van de eerste iPhone op 29 juni 2007 werden er in totaal zo’n 1,2 miljoen exemplaren verkocht. Volgens een van de bronnen zou Apple inmiddels op koers liggen om dit aantal met de iPad te gaan evenaren of misschien zelfs te gaan overschrijden.

Begin dit jaar lanceerde Apple de iPad als een ‘magisch’ en ‘revolutionair’ product, om spelletjes op te spelen, op het internet te surfen, video’s te bekijken en boeken en kranten mee te lezen. Het bedrijf positioneert haar nieuwste creatie als een veelzijdig product, geschikt voor zowel gezinnen als educatieve instellingen. Naast de iPhone en de MacBook-lijn moet de iPad een van de drie belangrijkste productcategorieën worden waar Apple zich op gaat richten.

Met nog slechts een paar weken te gaan voordat de verkoop officieel van start gaat, is Apple volgens de krant inmiddels aan een race tegen de klok begonnen om overeenkomsten met uitgevers en producenten te sluiten. Sinds de lancering in januari zijn er door Apple al veel gesprekken gevoerd, maar het bedrijf heeft met name voor televisiecontent, kranten, magazines en tekstboeken moeite om voldoende aanbieders aan te trekken. Daarom focust men zich nu op content waarbij de deadline nog wel gehaald kan worden.

Zo onderhandelde het bedrijf onder meer over tv-abonnementen, die via de iPad aangeboden worden. Omdat slechts weinig bedrijven hierin geïnteresseerd bleken, heeft men hiervan afgezien. Wel onderhandelt Apple nog over het verlagen van de prijs voor tv-series die worden aangeboden via de iTunes Store. Afleveringen kosten momenteel nog 1.99 of 2.99 dollar, maar Apple wil deze voor 99 cent aanbieden. De onderhandelingen verlopen moeizaam, omdat tv-producenten bang zijn dat het hun huidige activiteiten zal schaden.

Apple stelt naar verluidt dat lagere prijzen in de iTunes Store een nieuwe markt kunnen aanboren. Hoe dan ook heeft het bedrijf op moment van schrijven nog geen overeenkomsten met producenten weten te sluiten. Volgens ingewijden is het echter nog steeds mogelijk dat Apple nog voor de lancering van de iPad overeenkomsten voor tenminste een deel van het huidige aanbod heeft. Een andere mogelijkheid is, dat aanbieders de afleveringen niet te koop, maar streaming gaan aanbieden voor de iPad.

Hoewel Apple wel een aantal uitgevers van magazines en kranten bereid heeft gevonden om een eigen applicatie voor de iPad te ontwikkelen, loopt ook dit niet geheel op schema. Uitgevers zouden door tal van factoren niet in staat zijn om de applicaties tijdig gereed te hebben. Inmiddels heeft Apple afgelopen woensdag de vijfde bèta van iPhone OS 3.2, de besturingssoftware van de iPad, beschikbaar gesteld, maar vooralsnog de mogelijkheid om specifieke iPad-applicaties in te dienen niet aangekondigd.

Toch is er ook nog goed nieuws. Voor de iBookstore, waarmee gebruikers op de iPad digitale boeken (e-books) kunnen lezen en kopen, loopt Apple wel volledig op schema. Volgens ingewijden zouden de grootste Amerikaanse uitgevers het merendeel van hun titels bij de lancering op het apparaat aan kunnen bieden. Ook zouden bijna alle boeken die voor andere e-readers, zoals de Amazon Kindle, aangeboden worden ook op de iPad beschikbaar komen. Voorlopig zullen dan ook alleen Amerikaanse titels in de boekenwinkel verkrijgbaar zijn.

Toen Apple op 5 maart aankondigde dat de voorverkoop een week daarna van start zou gaan, werd ook duidelijk dat de iPad voorlopig niet in Nederland te koop zal zijn. Ook is vanaf 3 april alleen de wifi-versie van de iPad verkrijgbaar, de 3G-versie volgt eind april tezamen met een uitbreiding naar andere landen, zoals Canada, Frankrijk, Japan en het Verenigd Koninkrijk. Het is nog onduidelijk wanneer de iPad wel in Nederland verkrijgbaar zal zijn.