2min

Vodafone gaat vanaf 1 januari 2011 naast haar huidige portfolio weer nieuwe abonnementen aanbieden waarbij klanten afrekenen per seconde in plaats van per minuut. Volgens de mobiele aanbieder ‘hecht een deel van de klanten hier belang aan’.

Klanten kunnen vanaf begin volgend jaar weer kiezen uit een aantal nieuwe basisbundels waarmee zij hun gesprekken weer per seconde af kunnen rekenen. Bestaande klanten kunnen echter niet zomaar overstappen naar zo’n nieuwe abonnemenstvorm.

Volgens Joost Galema, een woordvoerder van Vodafone, zou dit besluit zijn genomen omdat ‘na een brede discussie is gebleken dat een belangrijk deel van de klanten belang hecht aan het betalen per seconde in plaats van per minuut’. Volgens de woordvoerder geldt dit niet voor elke klant. "Het gaat om de vraag wat iemand verwacht te betalen voor bepaald gebruik. Bovendien zijn de redenen voor het invoeren van per minuut betalen onveranderd." Volgens hem zou dit ook komen doordat de concurrentie is toegenomen en zij wel genoodzaakt zijn om dit besluit te nemen.

Verschillende providers zijn de laatste tijd maanden al dan niet stilletjes overgegaan naar het afrekenen per minuut, waarbij dan ook nog eens naar boven wordt afgerond. Techzine zette alle abonnementen al eens uiteen in een uitgebreide blog, wie betaald er nu per minuut en wie per seconde. Hierdoor is het mobiel bellen in Nederland uiteindelijk ook een stuk duurder geworden. Deze actie werd ook meerdere malen besproken in tv programma’s zoals Kassa. Na deze verschillende acties en discussies zijn KPN en Vodafone toch met een besluit gekomen en hebben zij bekend gemaakt dat zij met een nieuwe abonnementsvorm komen waardoor het betalen via seconde weer mogelijk is.